Totální animace

Zobrazit vše

| Igor Ševčík |

zobrazit

Siesta

Siesta

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1974 | 6 min

Tímto filmem se Igor Ševčík symbolicky uvádí do světa kresleného filmu. Na základě tohoto titulu, nasnímaného na 16 mm materiál, byl režisér „objeven" a přijat mezi profesionály. Autorův styl se zde definuje na dlouhou dobu: převážně bílé pozadí, umožňující nevázané proměny všeho kresleného a tenká linka, kterou jsou provedeny hrubě stylizované figury.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Imprese

Imprese

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1976 | 3 min

Místo bílého pozadí volí Igor Ševčík v uváděném druhém amatérském počinu zelenou a hnědou plochu. Jinak styl zůstává beze změn. Muž vstává po probdělé noci a předměty ožívají a vůbec se jeho pokoj chová podle surrealné logiky. Linky se, podobně jako v Siestě, pomalu rozpadají a skládají se do nových nečekaných forem. A tak třeba zubní pasta uletí z kartáčku v podobě motýla.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Siesta

Siesta

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1977 | 4 min

V obou filmech (i ve verzi z roku 1974) vidíme nejprve dům v naznačené krajině. Jsme přeneseni dovnitř, kde u stolu sedí pár, v obou případech víceméně stejný. Přestože je tvoří několik čar, jde o figury, které je možné snadno identifikovat jako ženu a muže. Koncepce obou filmů je založena na tomto obraze stolu, od kterého se vždy rozbíhají asociativní představy postav.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Vztahy

Vztahy

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1978 | 8 min

V druhém profesionálním filmu Igor Ševčík mění používanou techniku. Jeho čtyři krátká zamyšlení nesou názvy Kolo, Lovci, Sousedé a Hra a převážně se opět věnují relaci mezi pohlavími. Jsou vytvořena metodou plošky. Totální animaci zde autor uplatňuje pouze v kratičkém momentu, ve kterém se „zhmotní" mužova vzpomínka. Jde o reminiscenci na pohádku o Karkulce provedenou černou linkou na bílém pozadí.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Ráno po flámu

Ráno po flámu

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1979 | 5 min

Tímto filmem se autor vrací k totální animaci i ke svým animátorským začátkům. Uplatňuje zde totiž shodné výtvarně-animační nápady, které použil v amatérské Impresi (1976), také zachycující surrealné probuzení. Opakují se zde motivy budíku, kartáčku na zuby, který si sám nanáší pastu, vodovodního kohoutku, holicího strojku i vysavače, jenž vysaje i hlavního hrdiny.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Akce

Akce

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1980 | 5 min

Tato moralita je věnována plánování a výstavbě prapodivných megalomanských objektů, které navíc vytlačují historickou zástavbu. Sledujeme „akci" od prvotního schvalovacího razítka přes naznačení stereotypní práce dělníků až po příjezd patřičného funkcionáře, jenž nový skvost odhalí. Objevuje se tu poprvé působivý prvek jízdy, kdy „animovaná kamera" letí ulicemi města.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Evoluce

Evoluce

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1981 | 9 min

Pozorujeme překotný vývoj života od prvoků, přes ryby, opice až k člověku. Dva lidé, tvoření pouze bílou linií, si na rozdíl od předešlých druhů navzájem přikazují a bojují proti sobě. Bohaté transformace jsou po celou dobu animovány na černém pozadí a s použitou technikou je pozoruhodné množství zářivých, blýskavých barev, které proměny tvoří.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Lovec

Lovec

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1985 | 4 min

Alegorie na zbrojení a nadužívání vojenských řešení. Lovec se marně snaží zbavit blechy s pomocí stále ničivějších zbraní. Spolu s vícevrstvou a ploškovou animací se zde poprvé u autora objevuje jakýsi příběh, víceméně přímočaře vyprávěný. Jde o klasické vrstvení, vystupňování hlavního motivu do absurdních poloh. Snímek je tak prost jakýchkoliv snových míst.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Úplatek

Úplatek

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1986 | 3 min

Po poli se plahočí muž a žena, ona zapřažena v chomoutu, on pluhem orá. Když na chvíli zastaví, muž vyloví z peněženky bankovku a zasadí ji. A pokračují dál. Tuto ponurou a téměř existenciální moralitu autor realizoval kompletně na průhledných vrstvách. Setkáváme se tu znovu s postavou zevnějškem odkazující k tvůrci, což je oblíbený prvek, provázející jak filmovou, tak výtvarnou Ševčíkovu tvorbu.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Sonda

Sonda

Igor Ševčík, Milan Peer | Czechoslovakia | 1986 | 7 min

Od mikrokosmu k makrokosmu. Divák pohledem virtuální kamery míjí úlomky těles, měsíce, planety, kometu až dorazí k Zemi. Vstoupíme do atmosféry a letíme nad krajinou, horami a kopci. Jde o typický film – průlet, tedy soustředěný jen na pohyb prostorem. Poté se přiblížíme k zemi, proletíme trávou ke stromu. Na stromu visí jablko, do kterého spolu s kamerou pronikneme.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Bezelstné hry

Bezelstné hry

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1987 | 13 min

Facka, Tma a Klaun jsou části filmu, jímž se režisér znovu vrací ke svému původnímu pojetí totální animace. Ve Facce se strhne lítý, animačně dynamický boj o uvolnění ruky dvou chodců, kteří do sebe náhodně vrazili. Tma zaznamenává opilcův příchod domů, kdy dlouho můžeme rozeznávat pouze obrysy muže, doplněné výmluvnými zvuky. Klaun v poslední části se oddává euforickému tanci, dokud znovu nezasáhne jeho stvořitel.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

Poslední cigareta

Poslední cigareta

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1989 | 6 min

Moralita na téma zdravého životního stylu provedena navýsost dravou totální animací, která svou neupraveností kreslené linky odkazuje k amatérským začátkům. Obrazové proměny se často odvíjejí v nefigurálním duchu, spojené iracionálními asociacemi. Zčásti barevné načrtnuté postavy se opět pohybují jako beztíže po prázdném bílém pozadí.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

AIDS

AIDS

Igor Ševčík | Czechoslovakia | 1990 | 4 min

Podobně jako v Poslední cigaretě jde zde o sled velmi plynulých proměn, které slouží apelativnímu účelu snímku. Ve srovnání se staršími tituly si můžeme zároveň všimnout uvolňující se tendence v zobrazování sexuality, která překvapí zejména, uvědomíme-li si, že jde o zakázkový film pro státní pojišťovnu.

Čt 08/05/2014
19.00-20.16

Kino Světozor

So 10/05/2014
18.30-19.46

Divadlo J.K.Tyla

| Pavel Koutský |

zobrazit

Houslový koncert

Houslový koncert

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1981 | 4 min

Snímek je ovlivněn školními cvičeními, při kterých studenti chodili kreslit hudebníky a baletky na konzervatoř. Vznikl tak film, který již plně čerpá z možností oživení černé linky na bílém pozadí, s totální animací organicky propojenou s hudbou. Pozorujeme figuru houslového virtuóza načrtnutou jakoby tuší na bílém pozadí. Během hry se figura divoce transformuje dle rytmu a charakteru skladby.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Navštivte Prahu

Navštivte Prahu

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1983 | 6 min

Sledujeme skupinku zahraničních turistů a jejich průvodce na prohlídce městem. Akční totální kresba je tu geniálně propojena s námětem - satirou na záplavy turistických výprav kočujících zběsilým tempem světovými metropolemi. Spolu s turisty zažíváme příval dat a vizuálních vjemů, včetně jízd ulicemi, které přesně zapadají do celkového pocitu závratě.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Laterna musica

Laterna musica

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1984 | 8 min

Došlo zde k vzácnému spojení podobného výtvarného chápání bytostného autora a výtvarnice Zuzany Vorlíčkové (dnes Marešové). Přes patrnou ultrafánovou animaci (zejména při scéně koncertu, kdy barevné „výtvory" vylézají z černobílého piána), zde najdeme náznaky totální kresby ve chvílích barevného abstraktního reje. Kresebně propracované obrazy jsou pochopitelně statické.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Katastrofy

Katastrofy

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1984 | 7 min

Filmová moralita Katastrofy zpracovává téma otupělosti vůči globálním hrozbám, vedoucí k převrácení lidských hodnot. Na druhou stranu film svou rétorikou naznačuje, že je člověk zprávami o katastrofách nejrůznějšího druhu přesycen natolik, že je v důsledku toho nepovažuje za vážné.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Dilema

Dilema

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1985 | 2 min

Muž uprostřed hořícího domu se nedokáže rozhodnout, jakou únikovou cestu zvolit. Toto zdánlivě banální téma autor dokáže povýšit vykreslením nerozhodnosti, vnitřních pochodů váhavce. Ztvární je pomocí dvou zápasníků, kdy je výbornou animací simulována zcela odpoutaná kamera sledující jejich souboj z vrchu, ze stran, bezprostředně mezi postavami...

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Curriculum Vitae

Curriculum Vitae

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1986 | 10 min

Hrdiny Koutského filmů jsou často různě zpodobňovaní muži. Postava panáčka s výrazným nosem, někdy připomínajícího Mickey Mouse se v malých obměnách objevuje v několika jeho filmech. Tyto charaktery ať už více či méně odkazující k autorovi zároveň vypovídají o obyčejných lidech, mužích. Je tomu tak i v Curriculum Vitae, které rekapituluje autorův studijní život.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Láska na první pohled

Láska na první pohled

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1987 | 5 min

Podobně jako i jiné filmy Pavla Koutského, je i tento precizně provedeným divokým proudem nápadů, pozorování, gagů a asociací. Tématem filmu je snaha získat nedostupnou ženu. Hrdina filmu trpí nezájmem své vyvolené, ale brzy se přimkne k příslibům jiné lásky, přestože ho pravděpodobně čeká stejný osud.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Portrét

Portrét

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1989 | 8 min

Zobrazení boje různých vlastností v běžném člověku obsažených. Vtipný příběh o neslučitelných rysech a antagonismech mužské povahy. Odporující si vlastnosti, jako lakota a štědrost, odvaha a zbabělost, čestnost a podlost jsou námětem jednotlivých episod filmu. Výsledkem barvitého konfliktu je běžný, nezajímavý občan.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Posledních 100 let marxismu-leninismu  - Lexikon filosofie

Posledních 100 let marxismu-leninismu - Lexikon filosofie

Pavel Koutský | Czechoslovakia | 1990 | 4 min

Provedeno v proměnách obrazu, ukazující utopické představy a jejich skutečný dopad v kontrastu s porevolučními svobodami.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Kavárna

Kavárna

Pavel Koutský | Czech Republic | 1998 | 8 min

Zde se uplatňuje princip, jenž se objevil již v závěru Portrétu, a sice prolnutí reálné akce v animovanou a naopak. Film poukazuje na pokrytectví běžných hovorů, jež představují reálně snímané kavárenské rozhovory. Co se za nimi skrývá, pak autor předvádí v animaci. Jelikož se soustředí převážně na dva protagonisty hovoru, je tu prostor pro množství originálních proměn.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Média

Média

Pavel Koutský | Czech Republic | 2000 | 5 min

Hlavním námětem filmu kombinujícího kresbu a animaci předmětů je problematika masmédií, které se staly jedním z režisérových oblíbených témat porevoluční tvorby. Stejně jako na určitý čas převzala stylotvornou funkci právě objektová animace. Tento oceňovaný snímek poukazuje na zvrácenou lidskou touhu nechat se informačními zdroji klamat.

09/05/2014
14.30-15.37

Ne 11/05/2014
15.00-16.07

Kino Světozor

Světový výběr totální animace

zobrazit

Úděl

Úděl

Jaroslava Havettová | Czechoslovakia | 1988 | 12 min

Sisyfovský příběh autorky společně zasadily do současnosti. Hrdinův balvan tvoří jeho každodenní povinnosti jako nutnost vydělávat a starat se o rodinu. Dynamický snímek například výtvarným rozmazáním obrazu evokuje rychlé kamerové švenky, závěrečné zhuštění proměn zase naznačuje průběh stereotypní pracovní rutiny. Animace na průsvitných vrstvách je tu plynule střídána s totální kresbou.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Požár

Požár

Witold Giersz | Poland | 1975 | 8 min

Idylu doslova malebného lesa plného života naruší ničivý požár. Mistrovské dílo jednoho z nejtalentovanějších tvůrců malovaných filmů. Vrstvy barev se tu v duchu šířícího živlu kumulují před očima a to vše doplňuje velmi propracovaná zvuková a hudební složka. Spíše než o pohyb kamery, který by měl být tvořený totální animací, jde zde o sugestivní proměny a návaly barev.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Sisyfos

Sisyfos

Marcell Jankovics | Hungary | 1974 | 3 min

Legendární snímek, který potom, co získal Oscara, inspiroval mnoho animátorů a techniku, kdy se vše pro větší účinek, odehrává v jedné vrstvě, uvedl v širokou známost. Snímek se nesoustředí na nic jiného než na vypětí a náročnou silovou práci Sysifa, muže valícího kamen do kopce. Na dřeň ohlodaný film, pracuje pouze s animací černé barvy na bílém pozadí a vzdechy.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Repete

Repete

Michaela Pavlátová | Czech Republic | 1995 | 9 min

Film naznačuje zacyklenost a bezvýchodnost mezilidských vztahů. Totální animace autorky využívá oblíbenou plovoucí i obtáčivou kameru (v úvodní a závěrečné sekvenci), přidanou hodnotou jsou tu „zatmívačky" prostřednictvím zakreslení obrazu. Ty navíc jakoby někdy vycházely z postav samotných – v některých chvílích se tahy expresivních postav rozvolní a rozrostou v celý obraz.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Deník

Deník

Nedeljko Dragić | Croatia | 1974 | 9 min

Asociativní koláž animačních nápadů a různých výtvarných stylů. Kompaktnost filmu udržuje chůze muže, který do obrazu vejde z bílého pozadí a je načrtnut černými liniemi. Muž představuje postavu flaneura, z jehož hlavy se vynořují figurální i abstraktní představy, které v druhé polovině snímek cele ovládnou. Do té doby však můžeme pozorovat tulákovu chůzi, podbarvenou jazzovou hudbou.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Miramare

Miramare

Michaela Müller | Switzerland, Croatia | 2009 | 8 min

Na pobřeží Středozemního moře vedle sebe existují dva světy – turistický, kde lidé relaxují na zasloužené dovolené, a ilegální, v němž imigranti doufají v lepší život. Bouře ale tyto dva světy může rychle sblížit. Oceňovanému snímku dominuje sensuálně se pohybující dynamická malba, která se dokázala vypořádat s ošidně líbivým prostředím letní pláže a mořského pobřeží.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Úryvek ze snu beatnika

Úryvek ze snu beatnika

Bruce Bickford | United States | 2000 | 6 min

Bruce Bickford je animátor ze Seattlu, který se proslavil v 70. letech videi pro Franka Zappu animovanými technikou plastelínové animace. Dodnes se animaci věnuje každý den. Představujeme vám pětiminutovou ukázku z jeho připravovaného filmu Úryvek ze snu beatnika, který je zpracován technikou jemné kresby tužkou. Termín totální animace v tomto případě platí beze zbytku.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Carmen – Habanera

Carmen – Habanera

Alexandra Korejwo | Poland | 1995 | 4 min

Velkoryse pojatá série animovaných pohledů na klasické hudební kusy polské veřejnoprávní televize, dala vzniknout také trilogii sestavené z motivů slavného Bizetova díla, jež provedla Aleksandra Korejwo, mistryně v animaci soli. S postupným zklidněním hudby se ustaluje i obraz, který vyjevuje konkrétnější motivy – tančící Carmen. Její světlé tělo, dlouhé černé vlasy, červené šaty a v závěru dokonce i uhrančivé detaily obličeje.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Pas à Deux

Pas à Deux

Gerrit van Dijk, Monique Renault | Netherlands | 1988 | 6 min

V rytmu jivu, tanga a moderních tanců se dvojice formují a vznikají, aby záhy zanikly a mizely, či se plynule transformovaly do jiných. Ve víru plesání zahlédneme v tomto neuvěřitelně poutavém snímku i známé tváře, ikony nebo fiktivní postavy ze světa popkultury.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

All Nothing

All Nothing

Frédéric Back | Canada | 1978 | 10 min

Strůjce světa vdechl život nejrůznějším tvorům a stvořil zvířata rozmanitých druhů ... ale také člověka. Co se stane, když zpupný a sobecký člověk začne boží dílo systematicky ničit? Frédéric Back přichází se smutným a přitom pravdivým pohledem na to, jak neuctivě se člověk dokáže chovat k přírodě.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Romance

Romance

Georges Schwizgebel | Canada, Switzerland | 2011 | 8 min

Neznámý muž a žena vedle sebe usednou na palubě letadla. Při náhlých turbulencích se jejich ruce setkají a muž se nechává unášet svými představami. Jeho fantazie vyústí ve velkou romantickou ságu. Touhy jsou vstupními branami do světa, v němž sídlí silné emoce a fantaskní příběhy. Režisér dramaticky propojuje hudbu s pohyby postav a boří hranice mezi touhou a realitou.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Klobouk

Klobouk

Michèle Cournoyer | Canada | 1999 | 6 min

Takzvaný žánr proměn, typický pro totální animaci, se projevuje ve snímcích, které pracují s asociativními, náznakovými vztahy a soustředí se spíš na atmosféru, než narativní linii. Proměny zde mohou fungovat jako výtvarné metafory, ze kterých se postupně vynořuje určitá myšlenka. Kanadské animátorka tak zde například tematizuje trauma dívky způsobené sexuálním zneužitím.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor

Jako doma

Jako doma

Alexei Karaev | USSR | 1986 | 10 min

Velkorysý sob dovolí každému, aby se usadil v jeho paroží. Na hlavě mu tak sídlí čím dál víc tvorů, kteří ho spokojeně využívají. Úsměvný dětský film s fluidní animací i dramatickými pasážemi zaujme nejen děti, ale i dospělé publikum.

Út 06/05/2014
16.00-17.35

So 10/05/2014
16.00-17.35

Kino Světozor