Oceněné filmy Anifilmu 2015

64 minut, v původním znění s českými titulky

World of Tomorrow

Ozvěnová pásma vždy otevírá festivalová znělka Anifilmu 2015, jejíž režisérem byl Martin Živocký, a která vychází z výtvarných návrhů Davida Pucherny, autora vizuální podoby šestého ročníku. Na snímcích, které ocenila mezinárodní porota festivalu, pásmo mapuje všechny soutěžní kategorie, vyjma celovečerní tvorby. Vedle filmů krátkých a studentských tak uvidíte i vítězný videoklip a také nenarativní film s čestným uznáním poroty, který pásmo začíná. Uzavírá ho naopak jediný český zástupce mezi oceněnými - ambiciózní snímek Anatomie Pavouka, vyznačující se precizní loutkovou animací. Nejlepším krátkým filmem šestého ročníku se stala vize naší budoucnosti podle známého amerického tvůrce Dona Hertzfeldta (Svět zítřka). Zvolil minimalistický způsob vyjádření, pro jeho díla příznačný. Velice novátorskou techniku oproti tomu zvolila autorka nejlepšího studentského filmu Širší perspektiva.Kombinuje v něm animaci kreseb na zdi a reálného prostředí a loutek v životní velikosti. Pestrou paletu filmů doplňuje také animovaný dokument Jídlo, který výpovědi různých lidí ztvárňuje animací skutečného jídla.

Fok Nabo Distorio | 2014 | Francesco Rosso | Estonsko | 7 min

Svět zítřka (World of Tommorow) | 2015 | Don Hertzfeldt | Spojené státy | 16 min

Zhu: Paradise Awaits | 2014| Tomek Ducki | Polsko | 3 min

Širší perspektiva (The Bigger Picture) | 2014 | Daisy Jacobs | Velká Británie | 7 min

Jídlo (The Food) | 2014 |  Siqi Song | Čína | 4 min

Anatomie pavouka | 2014 | Vojtěch Kiss | Česká republika | 27 min 

 


SOUTĚŽNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FILMY

54 minut, v původním znění

Zápletka

Při zběžném pohledu do katalogu 6. ročníku Anifilmu je možné v pěti soutěžních kategoriích české i slovenské snímky přehlédnout. Ve skutečnosti jich ale ve výběru nebylo vůbec málo. V nové kategorii určené pro hudební videa se sešly hned tři ze zemí bývalého Československa. Potvrdilo se tak, že animace má v našich končinách v tomto specifickém audiovizuálním projevu stále co nabídnout. Vedle zajímavých studentských kreslených filmů (Jedlíci bramborHalf Bábka), zaujmou také netradiční přístupy k loutkové, potažmo ploškové animaci. V tomto směru vynikají technicky náročné a originální snímky Zápletka a Nina. Sluší se dodat, že k nim určitě patří i Anatomie Pavouka Vojtěcha Kisse, která získala v Třeboni čestné uznání poroty, ale svou délkou se do tohoto pásma bohužel nevešla.

Kafka band: Grab / Hrob | 2014 | Noro Držiak | Česká republika | 4 min

Jak vzniklo pivo | 2015 | Eliška Chytková | Česká republika | 3 min

DVA: No Survi | 2014 | Andrej Kolenčík, Peter Skala | Slovensko | 3 min

Apollo, Daphne and Darkness | 2014 | Martina Mrázová | Česká republika | 5 min

Jedlíci brambor | 2014 | Martin Kukal | Česká republika | 4 min

Half bábka | 2014 | Jasmine Elsen | Slovensko, Belgie | 5 min

Zápletka | 2014 | Standa Sekela | Česká republika | 9 min

Tomáš Klus: Noe | 2015 | Jakub Kouřil | Česká republika | 4 min

Nina | 2014 | Veronika Obertová, Michaela Čopíková | Slovensko | 17 min

 


NENARATIVNÍ, EXPERIMENTÁLNÍ A HRANIČNÍ FORMY ANIMACE 

60 minut, bez dialogů nebo s anglickými titulky 

Alosis

Zcela novou kategorií šestého ročníku třeboňského Anifilmu organizátoři otevřeli všem filmům, videím a pohyblivým obrazům, které k animaci přistupují jinak. Namísto vyprávění příběhu třeba sledují jiné kvality a ovlivňují naše vnímání konkrétního díla čistě skrze jeho výtvarnou a zvukovou stránku. Někteří rezignují i na vlastní zásahy do díla a spoléhají se na prvek náhody. Jak si můžeme všimnout, je v jejich  hledáčku stále klasická filmová surovina se kterou se dá nakládat rozličnými způsoby. Například jí můžeme máčet v bahně a korytem řeky (Hladina) anebo ji můžeme narušovat škrábanci či malbou (MTL RushRecycling). Nostalgie po tradičních technikách je stále silná, neznamená to však, že by se tento trend (nevyprávět animací, nesoustředit se na figurální motivy apod.) neprojevoval i v počítačové animaci. Naopak, dávno už jsou díky animačním softwarům otevřeny nekončící světy všem fantastickým představám, které se v této kategorii velmi silně uplatňují v nejrůznějších simulacích (Alosis), střetech a dech beroucích průletech (Uvnitř mě). Anifilm těší, že v rámci Ozvěn může nabídnout téměř kompletní výběr soutěžních snímků této kategorie.

Fok Nabo Distorio | 2014 | Francesco Rosso | Estonsko | 7 min

Alosis | 2014 | Georgios Cherouvim | Řecko | 3 min

Recycling | 2014 | Paola Bristot | Itálie | 14 min

Příchuť měsíce (Flavour of the Month) | 2014 | Samantha Palmer | Velká Británie | 1 min

Černá páska (Black Tape) | 2014 | Uri Kranot, Michelle Kranot | Dánsko, Palestina | 3 min

Bim Bam Písk Cink (Boing Doing Squeak Ping) | 2014 | Peters Lisan | Nizozemsko | 1 min

Sbohem, Utopie (Goodbye Utopia) | 2014 | Shiwei Ding | Čína | 7 min

Uvnitř mě (Inside me) | 2014 | Dmitry Zakharov | Německo | 3 min

Fialová Čína (China Violet) | 2014 | David Ehrlich | Čína, Spojené státy | 3 min

MTL Rush | 2014 | Guimond Mathieu | Kanada | 3 min

Sumsing | 2014 | Martin Rahmlow | Německo, Francie | 4 min

Jiro Visits the Dentist | 2014 | Gina Kamentsky | Spojené státy | 2 min

Super 8 | 2015 | Rim Sharafutdinov | Rusko | 4 min

Hladina (Reach) | 2014 | Kayla Parker, Stuart Moore | Velká Británie | 3 min

The Trip | 2014 | Antonio Vicentini | Brazílie | 2 min


ANIMOVANÉ VIDEOKLIPY

50 min, v původním znění

Daydreamer (r T. Ducki)

Zároveň s kategorií pro Nenarativní, experimentální a hraniční formy animace, Anifilm otevřel prostor pro tradičnější formu animovaného projevu. V roce 2015 se tak mohli v Třeboni opět utkat animované klipy z celého světa. Všechny soutěžní videa můžete vidět pohromadě právě díky tomuto pásmu. Umístili se jak videoklipy z České republiky a Slovenska, tak i například z Polska od Tomka Duckeho (DaydreamerParadise Awaits). Ten se do finálního výběru probojoval hned se dvěma videoklipy a porota vybrala právě jedno jeho dílo, jako nejlepší. Nejen rozpětí animačních technik a výtvarných přístupů můžeme ve výběru obdivovat. V pásmu jsou videoklipy ke klasickým písničkám, k hip-hopu i k vážné hudbě.

James Newton Howard: A Musical Lifetime – Allegro | 2014 | Erwan Le Gal | FR, USA| 3 min

Bipolar Sunshine: Daydreamer | 2015 | Tomek Ducki | Polsko | 3 min

Benjamin Scheuer & Escapist Papers: Cookie-Tin Banjo | 2014 | Peter Baynton | USA, UK | 3 min

Poom: Big Bang | 2014 | Axel Courtière | Francie | 3 min

DVA: No Survi | 2014 | Andrej Kolenčík, Peter Skala | Slovensko | 3 min

Sandro Joyeux: Elmando | 2014 | Anton Octavian | Rumunsko | 3 min

Hem: The Jack Pine | 2014 | Stephanie Swart | Spojené státy | 3 min

Kafka Band: Grab / Hrob | 2014 | Noro Držiak | Česká republika | 4 min

Témé Tan: Looper | 2014 | Eve Deroeck, Mélanie Tourneur | Belgie | 5 min

Tomáš Klus: Noe | 2015 | Jakub Kouřil | Česká republika | 3 min

Zhu: Paradise Awaits | 2014 | Tomek Ducki | Polsko | 3 min

Diagrams: Phantom Power | 2014 | Persistent Peril | UK | 3 min

Sage Francis: Make 'Em Purr | 2014 | Wasaru | Francie | 4 min

Kroese: See Me Again | 2014 | Roman Klochkov | Belgie | 4 min


Někdy je to sranda

58 minut, v původním znění s českými titulky

Bez kosmu žít nemůžeme (r. Konstantin Bronzit)

I když se někdy při sledování současné autorské krátkometrážní animace může jevit jako poměrně depresivní, zabývající se pouze podivnostmi a těžkými tématy, není tomu naštěstí úplně tak. Stále vznikají úsměvné filmy, pracující se zkratkou a nadsázkou pro animaci příznačnou. Anifilm proto připravil různorodý soubor takových filmů, které zároveň téměř všechny usilovaly i o přízeň mezinárodní poroty.

Absurdní humor je v animaci velmi přirozený, jak můžeme vidět ve filmech o Dřívkách, mrznoucích kdesi v noci nebo v podařeně vystavěném Interview. Může se stát cokoliv a jedna deska vám třeba může život obrátit naruby (Náhravka). Oblíbeným přístupem je využívat humor jen velmi decentně, jako doplnění – zpřístupnění zvláštního světa (Lidičky s klobouky). Je tomu tak i v závěrečném ruském snímku o přátelství dvou kosmonautů (Bez kosmu žít nemůžeme), který zároveň otevírá i hlubší témata.       

Dřívka (Timber) | 2014 | Nils Hedinger | Švýcarsko | 5 min

Interview | 2014 | Mikkel Okholm | Dánsko | 5 min

Parrot away | 2014 | Mads Weidner | Dánsko | 6 min

Doba rezavá (The Age of rust) | 2014 | Alessandro Mattei, Francesco Aber | Itálie | 7 min

Nahrávka (A single life) | 2014 | Job, Joris & Marieke | Nizozemsko | 2 min

Počkejme společně (Let´s wait together) | 2014 | Weiyu Wang | Čína | 4 min

Pohádka (Mese) | 2014 | Attila Bertóti | Maďarsko | 7 min

Lidičky s klobouky (Small People with Hats) | 2014 | Sarina Nihei | Velká Británie | 7 min

Bez kosmu žít nemůžeme (Mi ne mozhem zhit bez kosmosa) | 2014 | Konstantin Bronzit | Rusko | 15 min



PŮLNOČNÍ ANIMACE

65 minut, bez dialogů nebo anglicky

Le Chair

Anifilm i letos uvedl v pozdních hodinách speciální programy pro otrlejší diváky. Ozvěnové pásmo je kombinací dvou bloků nazvaných Pohled do útrob a Sex a tělesnosti. Výsledný soubor filmů je tedy zčásti laděný hororově a zaobírá se rozkladem a vnitřnostmi.  Tvůrci se přitom nebojí zajít do extrému a zobrazit i to nejnechutnější, co si dovedete představit. Zároveň se ale nebrání ani humoru, byť často absurdnímu či poněkud atypickému, jako je to například ve filmu Sleď.  Krátké filmy se dotýkají také sexuálního, často poněkud zvráceného života. Někteří autoři se přímo zaměřují na proces rozmnožování, jako je tomu u znepokojujících filmů Spodní krmiči nebo Maso. Jiní se tohoto tématu spíše jen dotkli a zaměřili se na něco jiného, jak to můžeme pozorovat ve zvláštním filmu Já tě vidím. Někteří kombinují prvky hororu s groteskou (Velkohoror), jiní se zaměřují na lidské orgány (Oko v péči specialisty). Téma násilí je vtipně uchopeno v kolážovitém snímku s výstižným názvem Dvě minuty kresleného násilí. Celkově je výběr mozaikou podivností a obskurností, zpracovaných nejrůznějšími animačními technikami.

Velkohoror (Bighorror) | 2014 | Maurice Huvelin | Francie | 2 min

Jasné dítě (The Obvious Child) | 2014 | Stephen Irwin | Velká Británie | 12 min

Spodní krmiči (Bottom Feeders) | 2014| Matt Reynolds | Spojené státy | 2 min

Sleď (Haring) | 2014| Davor Bujakovic | Nizozemsko | 2 min

Vesele a s radostí (Dans la koie et la bonne humeur) | 2014 | Jeanne Boukraa | Belgie | 6 min

Oko v péči specialisty (Eye in Tuna Care) | 2014 | John Walter Lustig | Spojené státy | 4 min

Vnitřnosti (Viscera) | 2014 | Lauren Morrison | Spojené státy | 4 min

Ojebaná Heftzi (Heftzi gets Screwed) | 2014 | Tzlil Bendrihem | Izrael | 5 min

Já tě vidím (Eye you) | 2014 | Nick Simpson | Austrálie | 4 min

Hard + Soft | 2015 | Andrey Bakhurin | Rusko | 2 min

Vetřelec (Sublokator) | 2014 | Damian Krakowiak| Polsko | 6 min

Dvě minuty kresleného násilí (The min. of Cartoon violence) | 2014 | Karl Staven | USA | 2 min

Maso (Le Chair) | 2014 | L.L. Torrés, William Henne | Francie, Belgie | 14 min