OCENĚNÉ SNÍMKY ANIFILMU 2016

 

Mezinárodní soutěž celovečerních filmů pro dospělé

Porota: Jakub Pístecký, Javier Mariscal, Noureddin Zarrinkelk

Hlavní cena

Anomalisa

(Anomalisa)

režie: Duke Johnson, Charlie Kaufman
scénář: Charlie Kaufman
výtvarníci: John Joyce, Susan Donym
USA, 2015, 90 min
studio: A Starburns Industry, Snoot Entertainment

Vyjádření poroty: Jedinečný film, s jehož vyzněním se u animovaných filmů setkáváme zřídkakdy. Příběh vypráví pomocí techniky, která je stylizovaná, avšak znepokojivě realistická.

Synopse filmu:
Hlavním hrdinou druhého režijního počinu scenáristy Charlieho Kaufmana a spolurežiséra Dukea Johnsona je muž ve středních letech Michael Stone, který je autorem bestselleru o správném fungování zákaznického servisu a call centra. Jako vyhlášený řečník je pozván na seminář, kde má na toto téma přednést řeč. Michael je však paradoxně člověk, pro kterého komunikace s ostatními lidmi představuje velký problém. Než k proslovu dojde, seznámí se náhodně v hotelu – ústředním dějišti filmu – s Lisou, která, zdá se, může být lékem na jeho negativní pohled na život. Povědomé schéma získává animovaným provedením zajímavý rozměr. Autoři se například rozhodli přiznat animační postupy, když loutkám neodmazali mezery mezi výměnnými částmi obličeje, jak je běžné. Zároveň se celý snímek odehrává v jakémsi snovém oparu. Onen sarkastický a melancholický svět, jemuž kraluje Michael se vzácnou Frégoliho poruchou, kdy mu zjednodušeně řečeno připadají všichni lidé stejní, se tak zdá nedůvěryhodný. Kombinace postupů hraného filmu a vyjadřovacích prostředků animace totiž průběžně vytváří svůdné napětí, kdy nevíme, zda film brát jako metaforu, anebo kdy je snem a kdy zvláštním „hraným filmem.“

 

Zvláštní uznání poroty

Cafard

(Cafard)

režie, scénář: Jan Bultheel
výtvarník: André Ferwerda
Francie, Belgie, Nizozemsko, 2015, 86 min
studio: Tondo Films, Topkapi Films

Vyjádření poroty:
Velmi podmanivý a nádherně odvyprávěný tragický příběh zasazený do první světové války.

 

Mezinárodní soutěž celovečerních filmů pro děti

Hlavní cena

Phantom Boy

(Phantom Boy)

režie: Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
výtvarník: Alain Gagnol
scénář: Jean-Loup Felicioli
Belgie, Francie, 2015, 84 min
studia: Folimage Studio, Lunanime, France 3 Cinéma

Vyjádření poroty:
Krásný a silný příběh, který se věnuje vážným tématům, bere diváky na kouzelnou cestu plnou akce a představivosti a zároveň je protkán dětským smyslem pro zázraky. Tento překrásně ztvárněný film vyniká jak po technické, tak i estetické stránce.

Synopse filmu:
Tvůrčí duo Jean-Loup Felicioli a Alain Gagnol čeští diváci už pravděpodobně znají, zejména díky okouzlujícímu celovečernímu filmu Une vie du chat (Kočka v Paříži, 2010), uvedenému i na Anifilmu. Nyní autoři přicházejí s obdobným, stejně poutavým snímkem. Opět se zaměřili na napínavou kriminální zápletku a zároveň zůstali věrni svému osobitému výtvarnému, příjemně stylizovanému rukopisu. Tentokrát se ale příběh odehrává v New Yorku. Hlavním hrdinou je jedenáctiletý Léo, který je kvůli vážné nemoci upoutaný na lůžko v nemocnici. Tam se setkává s neúspěšným policistou Alexem, který při své snaze vypátrat nebezpečného gangstera přišel ke zranění a také nemůže nemocnici opustit. Léo se mu svěří, že díky nemoci získal magickou schopnost opustit duchem své tělo, procházet zdmi a létat nad městem. A protože chlapec taky touží stát se policistou, rozhodnou se s Alexem pokračovat ve vyšetřování případu „na dálku“, a to s pomocí Alexovy přítelkyně. Příběh je protkán napínavými, až hororovými momenty, ale také humorem a ironií, se kterou jsou zobrazeni policista smolař či „nebezpečný“ gangster. Jednu z postav namluvila herečka Audrey Tatou (známá z filmu Amélie z Montmartru).

 

Zvláštní uznání poroty

Adama

(Adama)

režie: Simon Rouby
scénář: Julien Lilti
výtvarník: Simon Rouby
Francie, 2015, 82 min
studia: Naïa Productions, Pipangaï France 3 cinéma, Philippe Aigle

Vyjádření poroty:
Tento nádherný a originální příběh přenáší diváka do barvitého a rozmanitého světa, který je zpodobněn se syrovou autenticitou.

 

Mezinárodní soutěž krátkých filmů 

Porota: Chintis Lundgren, Jan Pinkava, Rosto

Hlavní cena

Periferie

(Periferia)

režie, výtvarník: David Coquard-Dassault
Francie, 2015, 12 min
studia: Autour De Minuit, Schmuby Productions

Vyjádření poroty:
Mistrovské zpodobnění opuštění. S každým dalším neodolatelným obrazem houstne atmosféra a narativ jako by plynul sám od sebe. Dokonalé.

Synopse filmu:
Nezvykle atmosférický film Periferie je sondou do života opuštěného francouzského sídliště. To se postupně mění v jakousi městskou pustinu a mezi pozůstatky lidské přítomnosti se tu potulují smečky zdivočelých psů. Film reflektuje současnou neutěšenou situaci vylidněných francouzských sídlišť, chátrajících na okraji velkoměst.

 

Zvláštní uznání poroty

Temný kabát

(A Coat Made Dark)

režie, výtvarník: Jack O'Shea
Irsko, 2015, 9 min 56 sec
studio: Still Films Ltd.

Vyjádření poroty:
Černočerný pohádkový příběh láká diváky hluboko do svých kapes. Chladný vizuální styl a jasný, avšak sugestivní, narativ oplývá napětím a láká nás k dalšímu zhlédnutí.

 

Mezinárodní soutěž studentských filmů

Porota: Chintis Lundgren, Jan Pinkava, Rosto

Hlavní cena

Happy End

(Happy End)

režie, scénář, výtvarník: Jan Saska
Česká republika, 2015, 5 min 41 sec
škola: FAMU Praha

Vyjádření poroty:

Tento film ví, co chce a ví, jak to dostat. Díky překvapivému a dobrodružnému vyprávění a chytrému smyslu pro humor jsme si film užili skoro tak, jak si film užívá sám sebe.

 

Synopse:

Happy End je černá komedie o smrti, ovšem jak název napovídá, se šťastným koncem. Základem příběhu je řetězec podivných náhod, propojený opakovaným nálezem jedné a té samé mrtvoly. Situace jsou ovšem natolik specifické, že se na scéně objevuje několik domnělých vrahů. Autor svůj osobitý styl promítl jak do vizuální stránky, tak do příběhu filmu.

 

Zvláštní uznání poroty

Vlčí hrátky

(Vučje igre / Wolf Games)

režie, scénář, výtvarník: Jelena Oroz
Chorvatsko, 2015, 4 min 40 sec
škola: Academy of Fine Arts Zagreb

Vyjádření poroty:
Film zručně kontrastuje naivní výtvarný styl a prapůvodní animálnost – ochočené vs. divoké, instinkt vs. kultura, dítě vs. rodič - a mírně šokuje.

 

Mezinárodní soutěž abstraktních a nenarativních animací

Porota: Vera Neubauer, Carolina López Caballero, Ondřej Švadlena

Hlavní cena

Nepřítomný

(Absent)

režie, výtvarník: Nikki Schuster
Rakousko, Německo, 2015, 7 min
produkce: Nikki Schuster (fiesfilm.com)

Vyjádření poroty:
Za to, že dokázala vytvořit něco výjimečného z odhozených věcí, kterým díky stop-motion animaci vdechla druhý život. Film podtrhává lidskou nepřítomnost vynikajícím využitím zvuku a hudby.

Synopse:
Rakouská animátorka a zvuková designérka Nikki Schuster vychází z Freudovy teorie o magické fázi dětství – z kombinace naděje i obav, že věci jsou schopny uchovávat před námi svá tajemství. Pomocí stop-motion animace zkoumá svět a zvláštní subkulturu odhozených věcí, které nachází ve vybydlených domech a na jiných odlehlých místech.

 

Mezinárodní soutěž videoklipů

Porota: Vera Neubauer, Carolina López Caballero, Ondřej Švadlena

Hlavní cena

EZ3kiel: The Eye of the Storm

(EZ3kiel: The Eye of the Storm)

režie, výtvarník: Masanobu Hiraoka
Francie, Japonsko, 2015, 5 min 3 sec
produkce: Masanobu Hiraoka, Je Regarde

Vyjádření poroty:
Od videoklipu očekáváme, že divácké oko zaujme během několika vteřin. Tento videoklip to dokáže díky nádherně animovaným metamorfózám figurativního a abstraktního ve snovém světě emocí.

Synopse:
Videoklip k písni The Eye of the Storm natočil japonský režisér Masanobu Hiraoka, který na to, že se animovat naučil jako samouk, dosáhl zcela profesionální techniky ve spojení s výtvarnem. Fluidní obrazy v této japonsky jemné vizualizaci přecházejí od abstraktních tvarů ke konkrétním, a to s dokonalou plynulostí. 

 

Český obzor – divácká cena

 

Až po uši v mechu

režie: Filip Pošivač, Barbora Valecká
výtvarník: Filip Pošivač
ČR, 2015, 26 min 5 sec
produkce: nutprodukce

Synopse:
V hlubokém lese bydlí Bertík a Josefka, lesní trnci. Starají se o lesní porost, Josefka šije klobouky parádivým muchomůrkám a Bertík zhasíná a rozsvěcí noční houby – lampy. Jednoho dne se ale Bertíkovy svítivé houby začnou ztrácet… Půvabný příběh pro děti, který vznikal sedm let, vychází z poetiky českého lesa i z místní tradice loutkového filmu.