Út 01/05/2018
13.15-14.00
Zlatá Hvězda
45 min | EN
Z Visegrad Animation Fóra vyrostla platforma, která umožňuje producentům navazovat důležité kontakty mezi sebou, setkávat15 min | EN
210 min | EN
Jedním z cílů mezinárodní platformy Visegrad Animation Forum je podporovat mladé profesionály a pomáhat jim realizovat jejich animované projekty tím, že jim poskytne prostor pro navazování spolupráce se zkušenými profesionály z různých zemí a příležitost k vybudování mezinárodní sítě kontaktů. V soutěži se utká celkem jedenáct krátkých filmů ve vývoji. Každý tým bude mít deset minut na představení svého příběhu, nápadu a budoucího animovaného filmu obecenstvu složenému z potenciálních partnerů, koproducentů a dalších profesionálů.15 min | EN | <p>VAF Třeboň has grown into a platform wh
Z Visegrad Animation Fóra vyrostla platforma, která umožňuje producentům navazovat důležité kontakty mezi sebou, setkávat se zástupci různých televizních společností a s dalšími filmovými profesionály. Právě zde se také každoročně představují noví nadějní tvůrci, ukazují svoji tvorbu evropským producentům a zajišťují si financování a distribuci pro své projekty. Přijďte se seznámit s filmovými profesionály ze Slovinska.45 min | EN
Sabine Minniti, ředitelka programu pro podporu televizních projektů,
vám na tomto praktickém workshopu poskytne užitečné informace a zodpoví vaše otázky týkající se podávání žádosti do programu podpory televizních projektů v rámci programu Kreativní Evropa MEDIA, jehož cílem je podporovat filmovou a televizní tvorbu. Mnozí z vás již tuto žádost jistě do některé ze sekcí programu MEDIA podali, nebo se právě chystáte. Tak jako tak se přijďte zeptat na cokoli, co vás zajímá, nebo se podělit o své zkušenosti, poznatky a rady.
120 min | CS
Projekt Nové kino je určen pro provozovatele kin, kteří se chtějí vzdělávat ve svém oboru. Tři setkání proběhnou na filmových festivalech v Třeboni, Zlíně a Jihlavě, kde se zájemci budou učit pracovat s konkrétními druhy filmu (animované filmy, filmy pro děti a mládež a dokumenty) a zároveň společně prezentovat, jak s nimi pracují ve svých kinech.
Druhá část prezentace, Animovaný film v českých kinech, bude zaměřená na analýzu dat návštěvnosti kin z posledních tří let z různých hledisek, jak dané typy filmů fungují, nebo nefungují v českých kinech.
180 min
Celovečerní filmy vzbuzují obrovský zájem diváků i tvůrců. Přestože
jsou kreativní počiny ze zemí s nízkou produkční kapacitou často přijímány s nadšením a jejich tvůrci jsou žádaní, celá střední a východní Evropa se stále potýká s citelným nedostatkem nástrojů
a know-how v oblasti produkce, koprodukce a distribuce celovečerních
filmů. A právě proto VAF ve spolupráci s festivalem Anifilm a nově založenou platformou CEE Animation letos představí zbrusu novou lahůdku: pitchingovou soutěž pro připravované celovečerní animované filmy.
90 min | EN
Hlavním konceptem při tvorbě krátkého filmu Hnus bylo použití surových, spontánních a interaktivních metod modelování, texturování a animace. Ve své přednášce Nikita Diakur pohovoří o tvůrčím procesu a nápadech, jejichž rozvoj nakonec vyústil ve výsledný „šeredný“ styl a přístup k animaci. Hnus byl natočen pomocí kombinace loutkové animace a dynamické počítačové simulace a kolísá mezi fyzicky přesným a rušivým ztvárněním. Postavy ve filmu jsou virtuální „ragdoll“ modely sestavené ze vzájemně propojených dynamických částí. Pohyb postav a jejich interakci s prostředím zajišťují virtuální „vodiči“, kteří jednotlivé části jejich těl ovládají pomocí simulovaných provázků.
90 min | EN
Robin Cooper, jež dlouho působila jako vedoucí výtvarnice ve studiu Pixar Animation, se bude zabývat otázkou, do jaké míry je klasické umění relevantní pro moderní C.G. animace. Na obrazech a ukázkách z umění, filmu/animace a designu bude s posluchači zkoumat vliv umění, umělců a designu na moderní počítačovou animaci. Ukáže nám, jak je snadné naučit se pracovat s programy a vytvářet prostředí, která působí jako reálná scéna. A také jak důležité je mít cit pro design, architekturu, barvy, formy, světlo a kompozici, což jsou zásadní ingredience pro design, který přetrvá.
90 min | CS | interpreted to Eng
BrainzVR je kreativní studio, které se zabývá produkcí zážitků a storytellingem ve virtuální realitě. V rámci přednášky nás Jan Brukner, art director a 3D specialista studia, provede základními kameny imerzivity virtuálního světa a jeho možnostmi. Představí několik nových projektů, které BrainzVR vytvořilo a jak vlastně vznikaly – od cestování časem v sedadle veterána (ŠKODA AUTO) skrze 100 let české historie (Czech Tourism) až po projížďku reinovativního designu T3 Coupé „party tramvaje“ (z pera studia Anna Marešová Designers). Vše si následně můžete vyzkoušet v Game&VR zone.
45 min | CS | interpreted to Eng
Stále máte pocit, že počítačové hry vašim dětem neprospívají? Nechte se přesvědčit o opaku ve speciálním dětském vydání Indie Menu! Lukáš Kunce z českého studia Amanita Design se v něm zaměří na kvalitní hry bez násilí, bez manýrů výherních automatů a s minimem psaného textu, aby jim bez problémů porozuměli i ti nejmenší. Kromě her nominovaných na cenu Anifilmu představí i několik nadějných kousků, které na naše počítače, mobily a tablety zamíří až v průběhu letošního roku.
90 min | EN
Objevte společně s Eliem Chapuisem, animátorem filmu Můj život Cuketky, taje tvůrčího a technického procesu, který vedl k filmové adaptaci populární knihy, a zjistěte, jak probíhala výroba loutek a animace přímo během natáčení. Deset let boje kreativity s omezeným rozpočtem nakonec přineslo první švýcarský animovaný film nominovaný na Oscara.
Animátor Elie Chapuis (který se věnuje i své vlastní loutkové tvorbě) sbíral zkušenosti i na dalších mezinárodních celovečerních filmech, mimo jiné na Fantastickém panu Lišákovi. Můj život Cuketky patří ke špičce současné světové loutkové celovečerní animace. roducenta a režiséra Clauda Barrase, který se specializuje na stop-motion animaci.
90 min | EN
Chris Landreth uvede obecenstvo do problematiky strašidelného údolí (uncanny valley) a provede je jeho historií od prvopočátků, které lze vystopovat v byzantském umění 11. století. Proběhne pracemi Giotta, iluzivními díly trompe l'oeil 16. století, na skok se zastaví ve světě fotorealistických tvůrců poloviny 20. století, poté chvíli setrvá u děl Chucka Close a Duana Hansona a nakonec dorazí k prameni všeho, co je na strašidelném údolí tak divné a znepokojivé – lidské tváři. Účastníci přednášky se letmo seznámí s kurzem Chrise Landretha s názvem Making Faces a jeho výzkumem na Torontské univerzitě, v rámci kterého se svými kolegy zkoumá lidskou řeč u animovaných postav.
90 min | SK | interpreted to Eng
Animovaný seriál Websterovci vzniká na Slovensku od roku 2013. Prvých šesť častí koprodukčného seriálu RTVS, spoločnosti Fool Moon a Studia Miniatur Filmowych z Poľska bolo úspešne odpremiérovaných koncom roka 2017. Radi by sme vám predstavili celý produkčný proces od začiatku až po finálny produkt. Ako vznikol pôvodný nápad, ako sme dokázali postaviť produkciu v našich podmienkach, od animácie až po kompositing, ako sme vytvorili vizuál pavúčieho sveta.
Zapleťte sa s nami do siete Websterovcov.
Projekt podporili: MEDIA Creative Europe, Audiovizuálny Fond a Poľský filmový inštitút.
60 min | CS | interpreted to Eng
Hlavním cílem cen Magnesia Litera je propagovat kvalitní literaturu a dobré knihy. Pro zjednodušení orientace v nominacích se vybrané knihy prezentují formou animovaných půlminutovek. Beseda s tvůrci Pavlem Mandysem, předsedou Spolku Litera, režisérkou Mariou Procházkovou a přítomnými animátory a výtvarníky (Lucie Sunková, Jan Saska, Marek Pokorný, Tomáš Holub, Kateřina Karhánková, Darja Kascheeva, Anna Paděrová, Pavla Dudová, Marek Náprstek, Bára Halířová, Niké Papadopulosová, Bety Suchanová, Michaela Mihalyiová, Nora Štrbová, Martina Chwistková, Martin Smatana ad.).
90 min | EN
Přijměte pozvání k zasvěcené debatě koproducenta Bena Adlera a animátora Elieho Chapuiho o složitostech, překvapeních a potěšení, které je potkaly při práci na filmu Psí ostrov, nejnovějším celovečerním stop-motion filmu Wese Andersona. Objevte tvůrčí proces skrývající se za uměním, animací, loutkami a režisérovým jedinečným přístupem k tvorbě filmu, který je otevřeným vyznáním lásky k řemeslu stop-motion animace. Wes Anderson expandoval do oblasti animace roku 2009 s loutkovým Fantastickým panem Lišákem. Jeho novinka Psí ostrov z japonského prostředí posouvá laťku stop-motion animace ještě o něco výš.
60 min | CS
Čtivě napsaná autobiografie režiséra Gena Deitche „Z lásky k Praze“ se letos konečně dočkala českého překladu. Kniha poutavě vypráví o neuvěřitelných osudových zvratech významného amerického filmaře, který spoluvytvářel československé dějiny animovaného filmu. Na Anifilmu ji americký rodák, který již desítky let žije v České republice, osobně uvede a bude připraven vám knihu podepsat.
90 min | EN
Co je vlastně animace postav a potřebujeme ji vůbec? Rich Quade definuje „animaci postav“ jako pohyb vycházející z myšlenek, pocitů a motivací vlastních osobnosti dané postavy. Zvláště u kratších filmů se animace často opírá o dějové prvky nebo archetypy postav. Delší filmy kladou větší důraz na animaci individuálních postav. Jak vytvořit skutečně kvalitní animaci postavy? Rich Quade, vedoucí animátor na filmech jako Život brouka, Toy Story, Hledá se Nemo nebo Úžasňákovi, doloží posluchačům příklady dobré a špatné animace na ukázkách z různých filmů, pohovoří o běžných úskalích a představí několik strategií, kterými lze animovaným postavám skutečně vdechnout život.
90 min | EN
Na příkladu animovaného filmu Moana (2016, Disney) vás Aylish Woodová seznámí s dějinami počítačové animace vody. Moana si vysloužila ovace za realistickou animaci oceánu, díky které voda a vlny působí jako věrné zpodobnění svých reálných protějšků. Cílem této prezentace je předvést, že simulovaný oceán a vlastně ani jiné simulace v animovaných (a hraných) filmech nikdy neimitují skutečnost přímočaře. Účastníci se na vlastní oči a uši přesvědčí, že simulace jsou naopak vždy amalgámem několika různých technologických (softwarových a renderovacích) a kulturních vlivů.
60 min
Česká loutková animace, jež v minulosti redefinovala filmovou estetiku, působí ve světové kinematografii jako nezapomenutelný element. Nově vznikající sbírka v Alšově jihočeské galerii se specializuje na filmovou a televizní loutku, grafický a další související umělecký materiál v oblasti animace. Nedílnou součástí péče o sbírku bude její digitalizace, online prezentace a zpřístupňování.
Ve spolupráci s Občanským sdružením pro podporu animovaného filmu a festivalem Anifilm tak vznikne platforma, která naváže na důležité kulturní hodnoty a bude prezentovat fenomén české animace nejen u nás, ale i v zahraničí.
90 min | CS | interpreted to Eng
Kde probíhala ve hře Kingdom Come: Deliverance historická rekonstrukce a kde se jedná jen o fikci? To, jak dochovaná fakta ovlivnila vizuální design herních elementů a kde výtvarníci mohli (anebo museli) popustit uzdu fantazii, poodkryje art director hry Mikuláš Podprocký. Mikuláš Hoz zase ve hře oblékl tisíce postav a na praktických ukázkách vám ukáže celý proces od prvotního konceptu až po živoucí charaktery. Při tvorbě reálných historických postav bylo totiž nutné kombinovat assety za využití unikátních technických řešení.60 min | CS
Anifilm představí nedávno vydaný překlad stěžejní publikace současné teorie animace, knihu estonského animátora a teoretika Ülo Pikkova Animasofie: teoretické kapitoly o animovaném filmu (Praha: NAMU, 2018). S knihou vás seznámí odborná redaktorka českého překladu Kamila Boháčková a autorka odborné studie ke knize Eliška Děcká. Součástí prezentace bude nejen představení základní koncepce knihy a jejího českého překladu, který se v některých ohledech od originálu liší, ale i zasazení Pikkovova uvažování do širšího kontextu současného myšlení o animaci. Uvidíte i některé estonské animované filmy, které jsou součástí DVD přiloženého ke knize a zároveň jsou v knize rozebírány ze specifických úhlů pohledu.
60 min | CS | interpreted to Eng
Přijďte se seznámit s těmi nejkrásnějšími a nejzajímavějšími nezávislými hrami uplynulého roku, které vás zaručeně okouzlí, rozesmějí nebo dojmou. Jakub Dvorský, zakladatel českého studia Amanita Design, ve své přednášce představí nové autorské hry, které mezi silnou konkurencí vynikají zejména svým výtvarným zpracováním. K titulům nominovaným na cenu Anifilmu přidá i několik osobních favoritů, které zatím ještě nevyšly.
60 min | EN
Herní vývojáři ze studia Videocult Joar Jakobsson a James Therrien pohovoří o jedinečném stylu procedurální animace kombinující programování s uměním, v němž byl stvořen prazvláštní exotický ekosystém hry Rain World. Autoři posluchačům vysvětlí, z jakých praktických životních postojů styl hry vychází a krok za krokem přiblíží, jak vznikaly postavy z Rain World – jejich vzhled, animace i pohyb – a objasní, jak jsou všechny tyto procesy provázány. Nakonec vyloží, proč by se podle nich měli výtvarníci naučit programovat a proč by se programátoři měli věnovat výtvarnému umění!
90 min | EN
Rich Quade vylíčí, co ho přivedlo do studia Pixar Animation Studios, a popíše, jak na tom byl americký animační průmysl koncem osmdesátých let. Do studia Pixar nastoupil v roce 1992, kdy byl Příběh hraček teprve v plenkách. Společnost Pixar budovala své studio zaměřené na nové médium úplně od základů a hledala novou strukturu. Organizaci animačního oddělení ovlivnila řada technických, logistických, ale i filozofických faktorů. Rich Quade vysvětlí, jak tyto síly utvářely animační oddělení, které se pak do jisté míry stalo vzorem pro počítačem animovanou tvorbu.
60 min | EN
Ricky Haggett, výkonný ředitel a vývojář studia Hollow Ponds, v posledních deseti letech vytvořil ve spolupráci s různými umělci, z nichž mnozí nepůsobí v tradičním herním průmyslu, řadu nekonvenčních zábavných her. V přednášce představí svou práci na vybraných hrách ze své dílny včetně raných prototypů a probere s posluchači proces jejich tvorby – a to jak po technické, tak i tvůrčí stránce.
60 min
Vývojářské studio State of Play vytváří jedinečné hry. Na kontě mají například ručně vytvořenou puzzle adventuru Lumino City, která v roce 2016 získala cenu BAFTA, uměleckou pinball hru INKS či origami rébus pro iOS KAMI 2. Spoluzakladatel a kreativní ředitel studia Luke Whittaker vás provede procesem tvorby her včetně ruční práce s papírem, kartonem a miniaturní elektronikou. Studio také často spolupracuje s umělci, architekty a modeláři a Luke ukáže, jak tato spolupráce pomáhá při zapracovávání různých procesů, nápadů a návrhů do jejich her.
60 min | EN
Dorota Kobielová z polského studia BreakThru Films, autorka projektu a spolurežisérka filmu S láskou Vincent, vás provede zákulisím jeho natáčení a vzniku maleb použitých k jeho animaci. Díky materiálům shromážděným během natáčení uvidíte, jak tento unikátní film poskládaný z 65 000 olejomaleb ručně namalovaných 125 umělci přišel na svět. Celovečerní film o Vincentu van Goghovi kombinující animaci olejomaleb s rotoskopií byl napjatě očekáván celým animačním světem. Nejedná se o životopis, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale spíše o kriminální drama pracující s určitými biografickými prvky ze života tohoto ikonického umělce.
60 min | CS | interpreted to Eng
Posluchači se od Jana Zeleného dozvědí, jaké to je tvořit hru mnoho let sám, jakým počátečním okolnostem hra Mashinky vděčí za svoji výtvarnou stránku nebo proč se její vývoj přiklonil k deskovým hrám a z čeho všeho pochází inspirace pro tvorbu tohoto virtuálního kolejiště. Hra je od podzimu 2017 ve fázi předběžného přístupu, ale už nyní poskytuje desítky hodin zábavy fanouškům železničních strategií. Podíváme se i na nově vydaný editor uživatelských map a nejzajímavější fanouškovské světy v něm vytvořené.
60 min | interpreted to Eng
Virtuální realita přináší potenciál vměstnat do jediného lidského údělu více životů. A v jaké jiné profesi může člověk zažít i kus života někoho jiného než v té herecké? Jindřich Skeldal vyvíjí počítačové hry přes dvacet let. Jeho portfolio zahrnuje hry na hrdiny, střílečky i příběhové hry. Ve své přednášce však bude mluvit o svém novém projektu TheatreVR, který uživateli umožní zažít, jaké to je být hercem, stát na divadelním jevišti, hrát pro publikum. Ve své přednášce se zaměří zejména na proces tvorby hratelného prototypu, v němž se možná vůbec poprvé někdo pokusil přenést divadelní herectví do počítačové hry.