Porota: David Silverman (USA), Luce Grosjean (Francie), Pierre Yves Drapeau (Kanada)
(音楽 / On-Gaku: Our Sound)
režie: Kenji Iwaisawa
Japonsko, 2019, 71 min
Technika: kresba na papír, 2D počítačem, rotoskopie
Producent: Rock’n Roll Mountain
Vyjádření poroty:
Zpracování, rytmus a použití klidu a ticha v kombinaci s minimalistickými dialogy nám dává velmi humorný film, který boří standardy. Správnej sound také přináší úžasné rotoskopické představení a všechny hudební scény mají skvělou uměleckou režii. Film je hravým vyjádřením toho, jaké je to být součástí skupiny, skvělých zážitků ze společného života, ideálně v kině v obklopení smějících se lidí.
Synopse filmu:
Hudba je jejich život a nekompromisní bicí a kvílení kytar byly vždycky jejich vášní. Tedy alespoň od chvíle, kdy se jim konečně podařilo zapojit je do zesilovače. Což bylo bezmála včera. A ani potom vlastně nešlo o nehynoucí lásku na první pohled – každá pořádná kapela má totiž svoje vzlety i pády. Nejdůležitější ale je najít svůj sound. Životní cyklus jedné takové nesnadno se rodící, ale zato zcela jistě budoucí hudební legendy sleduje nezávislý film podle mangy Hirojuki Óhašiho. Minimalistický výtvarný styl podtrhuje jedinečný a pro tento snímek typický suchý humor, statické záběry se zde střídají s přepjatě emocionálními reakcemi, které jsou přitom typické spíše pro mainstreamovější romantické a komediální anime s postavami středoškoláků. Režisér Kendži Iwaisawa strávil prací na svém střeleném snímku o síle hudby a potřebě seberealizace dlouhých sedm let, na jejichž konci je kompletně ručně kreslené dílo. Jeho výtvarná stránka sice respektuje původní předlohu, zároveň se však v mnoha pasážích vyznačuje energickou, divokou kresbou tužkou či surrealistickými výjevy a rotoskopií. Kapela Kobudžucu srdečně zve na svůj první koncert všechny příznivce pestré škály výtvarných stylů, zaryté rockové fanoušky i alternativce.
Zvláštní uznání poroty v této kategorii nebylo uděleno.
Porota: David Silverman (USA), Luce Grosjean (Francie), Pierre Yves Drapeau (Kanada)
(L’extraordinaire voyage de Marona / Marona’s Fantastic Tale)
režie: Anca Damian
Rumunsko, Francie, Belgie, 2019, 92 min
Technika: 2D počítačem, 3D počítačem, plošková animace
Producent: Aparte Film, Sacrebleu Productions
Vyjádření poroty:
Tento film byl předurčený pro animaci, geniálně využívá specifika této umělecké formy. Díky osobitému vizuálu, smělým animačním technikám a velmi realistickým postavám nám režisérka připomíná, že štěstí je v maličkostech. A také díky citlivé hudbě dokonale sladěné s vizuálem tento autorsky film představuje neobyčejně originální umělecké dílo.
Synopse filmu:
Rumunskou režisérku Ancu Damian měli návštěvníci loňského Anifilmu možnost poznat spíše coby tvůrkyni animovaných dokumentů (Crulic – Cesta na onen svět, 2011; Kouzelný vrch, 2015). Příběh o fence Maroně (jejíž matka měla to nejlepší z pouličních psů a otec to nejhorší z čistokrevné argentinské dogy) se tak zdá být nečekaným pokračováním její filmařské dráhy. Ve spolupráci s belgickým výtvarníkem Brechtem Evensem vytvořila barvami hýřící svět, do nějž nahlížíme očima protagonistky, kterou s hrdiny výše jmenovaných filmů spojují nelehké životní situace. A v případě Crulica i tragický osud: okouzlující putování po všech důležitých zastávkách Maronina životního příběhu totiž začíná na jeho samém konci – na rušné městské silnici… Marona se narodila jako deváté štěně v jednom vrhu, což se také odrazilo na její povaze. Vzpomínání na dřívější páníčky je tak prodchnuto jak upřímnou touhou po stálém a spolehlivém domově a melancholickými momenty, tak životním nadhledem a hřejivou laskavostí. Marona vypráví svůj příběh je snímek pro dětské i dospělé publikum, zcela určitě ale především pro všechny, kteří se nebojí pohlédnout na svět jinýma očima.
(La fameuse invasion des ours en Sicile / The Bears’ Famous Invasion of Sicily)
režie: Lorenzo Mattotti
Francie, Itálie, 2019, 81 min
Technika: 2D počítačem, 3D počítačem
Producent: Prima Linea Productions
Vyjádření poroty:
Překrásné animační techniky, nezvyklé vyprávění. Porota by ráda zdůraznila kvalitu animace, výtvarné stránky a příhodného použití CGI.
Synopse filmu:
Kdo se rád zasměje nebo si rád popláče, kdo miluje legendy a dobrodružství, pro toho je tu Gedeon a jeho družka Almerina. V duchu komedie dell’arte putují krajinou a vyprávějí neuvěřitelné historky. Díky nim se dozvídáme o příběhu z časů, kdy ještě v sicilských horách vládli medvědi. Jejich králem byl Léonce, kterému jednoho dne lovci unesli syna Tonia. Ve snaze najít ztraceného syna a dostatek potravy k přežití zimy sestoupí medvědí král se svým klanem z hor do světa lidí. Když se jim podaří uprchnout před strašlivými příšerami a porazit zlého vévodu, žijí spolu lidé a medvědi v míru – alespoň na nějaký čas. Snímek vychází z populární knihy Dina Buzzatiho a jeho výtvarné stránky i režie se ujal světoznámý italský ilustrátor a tvůrce komiksů Lorenzo Mattotti. Do celovečerního debutu se mu podařilo otisknout nezaměnitelný rukopis, pracující se symbolismem a expresionismem. Přes tento extravagantní a pro animátory jistě náročný styl se mu povedlo vyprávět napínavý příběh, jenž je stejně neobvyklý jako jeho výtvarné pojetí. Vznikl tak neobyčejný rodinný film, který nemá v současné produkci srovnání.
Porota: Serge Besset (Francie), Eliška Děcká (ČR), Anna Mantzaris (Švédsko)
(Acid Rain)
režie: Tomek Popakul
Polsko, 2019, 26 min 15 s
Technika: 2D a 3D počítačem
Producent: Grzegorz Wacławek, Piotr Szczepanowicz (Animoon sp. z o.o)
Vyjádření poroty:
Hlavní cenu jsme se rozhodli udělit filmu Acid Rain, protože jde o silný film, který každou vteřinu z celkové délky 27 minut plní emocemi, které takřka cítíte na vlastní kůži, dramatem a vizuální přesvědčivostí. Vtáhl nás do děje už od samého začátku až do hořkosladkého konce.
Synopse filmu:
Syrové až naturalistické road movie drama se odehrává kdesi ve východní Evropě. Dívka deprimovaná životem v neutěšeném městě se rozhodne odcestovat stopem, aby tak unikla z prostředí, které se jí hnusí. Uprostřed noci potká na periferii podivínského Skinnyho a společně se vydají na cestu bez cíle. A jak jedou, náklonnost mezi nimi roste.
(Tio Tomás, a contabilidade dos dias / Uncle Thomas, Accounting for the Days)
režie: Regina Pessoa
Portugalsko, Kanada, Francie, 2019, 13 min
Technika: 2D počítačem, kresba na papír, jiné
Producent: Abi Feijó (Ciclope Filmes), Julie Roy (ONF/NFB), Reginald de Guillebon (Les Armateurs
Vyjádření poroty:
Rozhodli jsme se udělit zvláštní uznání filmu Strýček Thomas účtuje dny, protože nás uchvátila skvostný výtvarný stránka a estetika tohoto osobního, lidského a neobvyklého příběhu.
Synopse filmu:
Známá portugalská autorka se rozhodla zpracovat své osobní i vizuální vzpomínky na strýce, který jako účetní vedl pokorný a všední život. Přesto byl strýc Thomas v očích Reginy Pessoy důležitou osobností a právě to se snažila ve svém novém, výtvarně vytříbeném biografickém filmu zachytit: i obyčejný člověk může být výjimečný.
Porota: Serge Besset (Francie), Eliška Děcká (ČR), Anna Mantzaris (Švédsko)
režie: Daria Kashcheeva
ČR, 2019, 14 min 50 sec
Producenti: Martin Vandas (MAUR film), FAMU
Vyjádření poroty:
Rozhodli jsme se udělit hlavní cenu filmu Dcera. Tento vskutku dojemný, úžas budící a krásný film má originální a působivou animaci a podmanivý a silný příběh pracující se složitými emocemi ve vztahu mezi otcem a dcerou.
Synopse filmu:
Studentským Oscarem, nominací na „velkého“ Oscara i Cristalem z Annecy ověnčený film Dcera je největším úspěchem české animace posledních let. Působivý loutkový film vznikl na pražské FAMU. Autorka pocházející z Ruska podtrhla sílu vyprávění o ne zrovna ideálním vztahu otce a dcery dynamickou ruční kamerou a detailními záběry na tváře loutek.
(In Her Boots)
režie: Kathrin Steinbacher
Velká Británie, Rakousko, 2019, 6 min 2 sec
Technika: 2D počítačem, kresba na papír, mix technik
Škola: Royal College of Art
Vyjádření poroty:
Rozhodli jsme se udělit zvláštní uznání filmu V jejích botách, protože vypráví překrásný příběh zdůrazňující důležité humanistické hodnoty spočívající v tom, jak dobře bychom se jeden k druhému mohli chovat, kdybychom se jen řídili vlastním srdcem místo společenských názorů na normálnost. Oceňujeme také krásu příhodně zvolených barev a celého vizuálního stylu tohoto krátkého leč nezapomenutelného filmu.
Synopse filmu:
Hedi se dějí podivné věci. Když přijede na návštěvu její vnučka, vydá se zničehonic na túru do Alp a odhaluje důvod, proč si tak moc zakládá na svých pohorkách. Tragikomický příběh ze svého života zpracovala autorka s humorem a nadsázkou, aniž by jej zlehčovala.
Porota: Michaela Čopíková (Slovensko), Milen Alempijević (Srbsko), Joost Rekveld (Holandsko)
(Average Happiness)
režie: Maja Gehrig
Švýcarsko, 2019, 7 min 7
Technika: 2D počítačem
Producent: Langfilm
Vyjádření poroty:
Za úspěšnou proměnu fádních tabulek a grafů do jedinečného a živého vizuálního jazyka. Procházíme nudným světem excelovských tabulek a anonymních čísel a jsme svědky jeho transformace do světa, který je ještě surreálnější a živější než svět, který představují.
Synopse filmu:
Během nudné powerpointové prezentace se statistické grafy vymaní ze svěracích kazajek vlastních koordinát. Vydáváme se na výlet do smyslného světa statistik. Koláčové grafy se roztékají, síťové grafy se kroutí, korelační diagramy, sloupcové grafy a křivky vývoje na burzovním trhu společně dosahují vyvrcholení.
(Wind)
režie: Dana Sink
USA, 2019, 1 min 53 sec
Technika: 2D počítačem
Producent: Dana Sink
Vyjádření poroty:
Za svérázné a humorné ztvárnění podivných přístrojů, které zničehonic odkryjí neviditelnou krásu mechanického tance. Animace rozpojených částí s nepochopitelnými funkcemi se změní v hlubokou meditaci na téma lidského těla jakožto stroje a zkoumá podstatu animace.
Synopse filmu:
Kulička překonává soukolí a nejrůznější dráhy. Objevuje se a mizí v prohlubních bez zjeveného vyššího principu. Jak se rytmus koloběhu zrychluje, vyjevuje se divákovi skrytý život celého aparátu. Poetický kraťoučký snímek amerického autora si vystačí s minimalistickou výtvarnou stránkou, z níž nakonec vzniká nevšední taneční kreace.
Porota: Michaela Čopíková (Slovensko), Milen Alempijević (Srbsko), Joost Rekveld (Holandsko)
režie: Bety Suchanová, Nora Štrbová
ČR, 2020, 4 min 40 sec
Technika: 2D počítačem
Producent: Bety Suchanová, Nora Štrbová
Vyjádření poroty:
Porota se pro tento klip rozhodla kvůli jeho odvážnosti, krásnému prolínání a humorné kombinaci obrazů, rytmu a textu, umělecké animaci a důkazu, že s málem se někdy dá elegantně udělat hodně. Prožijte s radostí Tíseň!
Synopse filmu:
Silně kritický, rozzlobený a úderný projev tuzemské rapové dvojice P/\ST vizuálně doprovází neméně zneklidňující video z dílny ženského režisérského dua. Přirozeně sází na černou a bílou a střídavě využívají jednoduché, ale silné motivy. Personifikovaná tíseň mění svoji podobu – vyrůstá, přelévá se, plazí se po zdech, vychází z lesa a potoků a nepolapitelně uniká.
režie: Mateusz Jarmulski
Polsko, 2019, 5 min 55 sec
Technika: 2D počítačem, kresba na papír, malba na papír
Producent: Mateusz Jarmulski
Vyjádření poroty:
Ve vytříbeném vizuálním stylu a na hraně toho, co se ještě dá považovat za videoklip, dokázal Jarmulski přesvědčivě ztvárnit lidskou absenci. Díky sérii minimalistických vinět se točíme kolem něčeho, co se zdá být lidským protagonistou. Stále více se přibližujeme, ale setkáváme se pouze ze zašlou vzpomínkou.
Synopse filmu:
Působivý, na silné až filmové atmosféře stojící videoklip byl animován okénko po okénku a vizuálně se inspiroval díly Jonase Mekase a Stana Brakhage. Autor získal zkušenosti mimo jiné v proslulém polském studiu Se-Ma-For.
Porota: Lukáš Medek (ČR), Marek Plichta (Německo), Rafael Varona (Holandsko)
Amanita Design - Jakub Dvorský, ČR, 2019
Vyjádření poroty:
Porota oceňuje originalitu uměleckého vyjádření, které je zároveň povědomé a neznámé. Je nemožné najít byť jen malý detail, který by nám přišel nemístný či méně kvalitní než zbytek hry.
Synopse:
Pilgrims je hravá dobrodružná hra od tvůrců Machinaria a Samorostu. Vydejte se na toulky po pohádkovém světě, poznejte nové přátele a sami rozhodněte o tom, jak to s nimi a s celým tímhle malým královstvím dopadne.
Inkle Studios, Velká Británie, 2019
Vyjádření poroty:
Porota se rozhodla pro tuto hru jakožto zážitek, který děti mohou sdílet s rodiči, v čemž vidíme velkou hodnotu spočívající v navazování vztahů. Hra je také inovativní v oblasti designu, tématu, diverzity a vzdělávacích prvků, které nejsou dětem vnucovány.
Synopse:
Aliya Elasra je archeoložka, která se se svým parťákem, robotem Sixem snaží v oblasti vesmíru zvané Nebula odhalit tajemství dávno zapomenuté minulosti. Když se začne pohřešovat odborník na robotiku, vydá se Aliya po stopě objevů, které ji dovedou až na hranice jejího světa.
Porota: Bára Anna Stejskalová, Lukáš Medek, Radim Pultera (všichni ČR)
Martín Allais, Nico Casavecchia, Francie / USA 2019
Vyjádření poroty:
Porota se rozhodla ocenit projekt, který nás zavádí ženským pohledem do punkového New Yorku konce 70. let. Autoři zde výjimečným způsobem využívají potenciál virtuální reality - pracují originálním způsobem s měřítky postav i předmětů, nápaditě kombinují typografii s 3D animací, to vše za doprovodu jedinečné stylové hudby. Vítězem historicky první VR soutěže v České republice se stává BattleScar - punk vynalezly holky od Martína Allaise a Nica Casavecchia.
Synopse filmu:
Film BattleScar zachycuje jeden rok v životě Lupe, Američanky původem z Portorika, která žije v New Yorku konce 70. let. Film čerpá z deníku, který si psala, a provází nás jejím životem v roce 1978, kdy potkává Debbie, která jí ukáže punkovou scénu ve čtvrti Bowery a zasvětí ji do tajemství různých světů, které na konci 70. letech koexistovaly na Lower East Side.
Isobel Knowles, Van Sowerwine, Austrálie, 2019
Vyjádření poroty:
Porota oceňuje projekt, ve kterém se stáváme imigrantským zvířetem přijíždějící do nové fantaskní země. Film se pouští na neprobádané pole stop-motion animace v médiu virtuální reality, důvtipně si hraje s napětím a vyniká silným sound designem. Zvláštní uznání poroty získává australský film Pasažér od Isobel Knowles a Van Sowerwine.
Synopse filmu:
VR film natočený technikou stop-motion vypráví příběh o tom, jaké to je přestěhovat se do cizí země. Váš taxikář je vaším průvodcem po novém prostředí a zároveň vám vypráví střípky ze svého života. Pasažér zpřítomňuje a zkoumá geografickou a vizuální vykořeněnost příjezdu na nové místo a počátky cesty vedoucí k novému domovu v cizí zemi.