Anifilm zveřejňuje výběr filmů do čtyř kategorií mezinárodní soutěže
10 | 02
Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm právě zveřejňuje výběr filmů do čtyř kategorií mezinárodní soutěže: krátké filmy, studentské filmy, abstraktní / nenarativní animace a videoklipy. Soutěžit v nich bude celkem 111 děl, z nichž 13 uvede Anifilm v Liberci ve světové a 10 v evropské premiéře. Seznam všech vybraných filmů najdete ZDE. Z přihlášených snímků a her, kterých bylo více než 1200, zbývá vybrat soutěžní celovečerní filmy, Český obzor a počítačové hry.
Velká jména v soutěži krátkých filmů
Výběr reprezentující špičku současné světové animace čítá 34 krátkých filmů. Mezi tvůrci figuruje nemálo zvučných jmen autorského filmu, jako například Theodor Ushev, Regina Pessoa, Konstantin Bronzit, Izabela Plucińska a Kaspar Jancis, či nedávných laureátek Anifilmu Niki Lindroth von Bahr a Chintis Lundgren. Soutěž krátkých filmů nabídne divákům vedle dramat, eko-varování nebo metaforických a osobních příběhů i odlehčenější díla. Jedním z nich je třeba nové dobrodružství koně, kovboje a indiána prožívajících svou obvyklou Paniku v městečku. Světovou premiéru pak na Anifilmu bude mít zbrusu nový snímek King of the Rest legendárního režiséra s českými kořeny Paula Fierlingera a jeho ženy Sandry. Česko v kategorii zastupují Vojtěch Domlátil (Ráno) a Alexandra Májová, která v premiéře uvede svůj film Pračka. Čeští tvůrci se podíleli i na filmu Carrousel belgické režisérky Jasmine Elsen. Vůbec poprvé v historii festivalu se mezi obvykle zastoupené země se silnou tradicí animované tvorby probojovaly do výběru také snímky z Demokratické republiky Kongo či Islandu.
Čtyřicítka studentských filmů s rekordní českou účastí
Těžké rozhodování bude mít porota i v kategorii studentských filmů, která čítá na 40 snímků. Najdeme mezi nimi společensky angažované filmy, osobní výpovědi, vizuální imprese i humorné zvláštnosti. Tematicky i technologicky pestrý výběr zahrnuje rekordní množství českých snímků. Nechybí nejúspěšnější hit festivalů i Oscarů – film Dcera Darii Kashcheevy. Soutěží Sh_t Happens Michaely Mihaliyové a Dávida Štumpfa nebo Lístek Aliony Baranové, které také mají za sebou uvedení na prestižních festivalech. Vedle nich se představí dva anidoky z pražské FAMU od Nory Štrbové (M e z e r y) a Adely Křižovenské (Kdo se se mnou zatočí) a premiéru bude mít v Liberci i Love Is Just a Death Away od Báry Anny Stejskalové, rovněž z FAMU. Návštěvníci festivalu se ovšem mohou těšit na množství dalších snímků, včetně například Jablečného pyré - nejlepšího rakouského filmu loňského roku dle sdružení ASIFA.
Jedinečný výběr abstraktní a nenarativní animace
I letos Anifilm přinese pro festivaly nepříliš obvyklou soutěžní kategorii mapující animovanou tvorbu na pomezí výtvarného umění a filmu. Celkem promítne 15 snímků, které rozhodně stojí za to vidět na velkém plátně. Svá nová díla představí návštěvníkům Anifilmu známý Faiyaz Jafri (Jack) nebo loňský porotce Max Hattler (Serial Parallels). S novým filmem se vrací také japonský mistr abstraktní animace Mirai Mizue (The Dawn of Ape) nebo bulharská režisérka Vessela Dantcheva (Hierarchy Glitch). Úspěšný český experimentátor Vojtěch Domlátil se vedle krátkometrážní sekce představí novým nenarativním snímkem i zde (V důchodu). Silné slovo mají v těchto filmech vždy zvolené technologie. Tentokrát se pohybují od klasických experimentů s filmovým pásem přes využívání reálných záběrů po vybroušenou 3D CGI animaci.
Jízda s 22 soutěžními videoklipy
Nedílnou součástí Anifilmu je nesmírně kreativní oblast animovaných hudebních videí. O Animorphu jich bude letos bojovat celkem 22. Obliba animovaných videoklipů je mezi hudebníky i animátory stále velmi výrazná, bylo tedy z čeho vybírat a diváci se mohou těšit na plejádu stylů, nálad i technik. Vedle videí třeba pro Glena Hansarda nebo (Sandy) Alex G se do soutěže dostalo také hned několik českých počinů – Oliver Vršanský s klipem pro Fanfán Tulipán, Marie Nováčková pro Nauzea Orchestra, Martin Živocký pro Noisy Pots a duo Suchanová - Štrbová pro uskupení Past. Všechny tuzemské videoklipy přitom spojuje využití černobílé poetiky.