Soutěžní filmy
01 | 03
Hvězdně obsazený výběr krátkých filmů
Soutěž krátkých filmů letos nabídne 38 snímků, jako obvykle žánrově i geograficky velice různorodých. Převládají osobní výpovědi a anidoky, které střídají fantaskní a metaforické snímky nebo naopak překvapivě realistické obrazy současného světa. Ani v dnešní nelehké době nechybí filmům (a jejich autorům) humor, i když často ironický, absurdní či černý. Z mnoha očekávaných novinek (z nichž některé, doufejme, v libereckých kinech zažijí svou světovou premiéru) zmiňme například Comeback Vladimira Leschiova či Affairs of the Art od Joanny Quinn. Mezi autory vybraných snímků pak najdeme řadu zvučných jmen světové animace, návštěvníkům Anifilmu dobře známých, jako jsou Magda Guidi, Alberto Vázquez, Sarina Nihei, Andreas Hykade nebo Atsushi Wada. Kompletní přehled vybraných snímků si můžete projít tady.
Současný svět pohledem studentů animace
Tři soutěžní bloky bude tvořit 32 vybraných studentských filmů. Pestrost námětů je tu, ve srovnání s krátkými filmy, snad ještě znatelnější. Obecně přitom pro studenty platí, že se intenzivněji zaobírají aktuálními společenskými problémy (mezigenerační neporozumění, homofobie, zneužívání, migrace…). Nemálo filmů letos také využívá principy muzikálu, sdělujíce přitom poměrně nečekaná poselství. Z České republiky soutěží hned 4 snímky. Jeden z ranku hudebních filmů – Hrůza v tónu gramofonu od kolektivu studentů ze zlínské UTB a tři snímky z pražské FAMU: Rudé boty (Anna Paděrová), Jsme si o smrt blíž (Bára Anna Stejskalová) a Mraveniště (Marek Náprstek). Všechny soutěžní studentské filmy naleznete zde.
V nenarativní animaci převládají tradiční postupy
Abstraktní a nenarativní animaci tento rok dominují klasické – analogové techniky, jako je práce s filmovou surovinou, hyperlapse, kresba nebo dokonce animace vlny. Přestože v této kategorii není příběh či realismus typickým rysem, mezi 19 vybranými videi rozeznáváme současná témata a odkazy k realitě. Ať už je to ekologie, pandemie covidu-19, populismus nebo třeba ztráta domova. Současně však většina vybraných děl typicky komunikuje skrze svou silnou vizualitu a zvukový doprovod. Beze slov a příběhů působí na diváka svými vlastními způsoby. Ve výběru nechybí zkušení mistři této kategorie Paul Bush, Faiyaz Jafri či Donato Sansone. Všechna vybraná díla jsou k nalezení zde.
Příval kreativity v téměř třech desítkách videoklipů
Milovníci spojení hudby a animace se mohou těšit na barvitý výběr 29 hudebních videí. Ani mezi nimi nechybí čeští zástupci. Připomeňme, že loni doma zůstala cena jak pro nejlepší studentský film (Dcera), tak právě pro nejlepší videoklip (Past: Tíseň). Letos by Animorphu mohl z domácích tvůrců získat Jan Piskač za svůj klip pro kapelu The Ribs či Terezie Unzeitigová za ponuré video pro uskupení Razumikhin. Jedním z mála klipů vytvořených 3D počítačem je pak rovněž tuzemské video od Jana Drozdy pro skupinu Ohm Square. Úroveň klipů z celého světa se rok od roku zvyšuje a je jasné, že se jedná o specifickou oblast umožňující nejen českým autorům seriózní a kreativní práci s médiem, srovnatelnou s tvorbou krátkého filmu. Všechny klipy, soutěžící na letošním Anifilmu, najdete pod tímto odkazem.