Porota: Bill Plympton (USA), Katarína Kerekesová (Slovensko), Hisko Hulsing (Nizozemsko)
Kde je Anna Franková?
(Where is Anne Frank?)
režie: Ari Folman
Francie, Belgie, Lucembursko, Nizozemsko, Izrael, 2021, 93 min
Technika: 2D počítačem
Producenti: Samsa Film (Jani Thiltges), Yves Kugelmann, Alexander Rodnyansky, Ari Folman
Zdůvodnění poroty:
Vítězný celovečerní film pro dospělé ukazuje pozitivní stránky lidského ducha na pozadí obrovské tragédie. Film je ódou na představivost perzekuované dívky, jejíž příběh je nutné stále opakovat. Film tento příběh vypráví neotřelým způsobem a zatraktivňuje ho pro mladé diváky po celém světě.
Synopse filmu:
Izraelský režisér Ari Folman, který proslul mimo jiné anidokem Valčík s Bašírem (2008), nominovaným na Oscara, se ve svém posledním počinu inspiroval světoznámým deníkem židovské dívky Anny Frankové, který coby komiksový scenárista zpracoval již v roce 2017. Filmový příběh se nicméně netočí kolem Anny, která se v letech 1942 až 1944 schovávala s rodiči, sestrou a s další rodinou ve skrytém bytě jednoho amsterodamského domu a která zde svěřovala deníku své prožitky. Režiséra spíše zajímá Annina imaginární přítelkyně Kitty, které Anna deníkové zápisy adresovala. Právě v přístupu je autorovo pojetí Deníku Anny Frankové zcela odlišné od dosavadních filmových (povětšinou hraných) zpracování. Ve Folmanově pojetí se už totiž nejedná o adaptaci, ale o jakousi variaci na toto téma. Příběh se odehrává v současném Amsterodamu a jeho hlavní hrdinkou je právě rusovlasá Kitty. Ta jedné bouřlivé noci vystoupí z Annina deníku, vystaveném v Muzeu Anny Frankové, a oblečená v duchu módy 40. let minulého století se vydává hledat svou přítelkyni. Nachází Knihovnu Anny Frankové, muzeum či divadlo – samotná Anna ale nikde není. Její původní příběh filmem přitom neustále prosvítá a zdá se být nepříjemně aktuální. Kitty záhy zjišťuje limity své existence, sbližuje se s mladým kapsářem Peterem a dává se na útěk před policií. Ladně animovaný film, obdařený originálním příběhem, atmosférickým vyobrazením prostředí a hravě stylizovanými postavami, byl uveden mimo jiné v oficiálním výběru festivalu v Cannes.
Belle
režie: Mamoru Hosoda
Japonsko, 2021, 122 min
Technika: 2D a 3D počítačem
Producenti: Yuichiro Saito, Genki Kawamura, Nozomu Takahashi, Toshimi Tanio
Zdůvodnění poroty:
Tento film jsme zvolili pro jeho silný příběh nabitý emocemi a velmi nápadité, avšak pravdivé, zobrazení smyšlené reality, v níž žije mnoho mladých lidí, kterým je důležité ukázat, jak žít s důvěrou ve vlastní identitu.
Synopse filmu:
Vstupte do světa, kde můžete být sami sebou. Bez omezení, bez kompromisů. Buďte tím, kým byste chtěli být, i když v obyčejném světě nevelké japonské vesnice, kde žije hlavní hrdinka tohoto filmu, byste si jím být netroufli… Nenápadnou Suzu potkala v životě velká tragédie. Nejenže přišla o matku, ale protože není schopná vyrovnat se s touto ztrátou, vzdaluje se nyní i svému otci a raději uniká do virtuálního světa jedinečné sociální platformy U. Únik z reality jí přitom přináší nečekaný úspěch. Alter ego v podobě zpěvačky Belle jí umožňuje nalézt vlastní hlas a v upřímných textech vyjádřit emoce, s nimiž si v reálném světě neví rady. Upřímnosti, s níž zpívá, si rychle všímá široké publikum U a z Belle se rázem stává superpopulární diva dojímající davy lidí. Virtuální realita má ovšem i své padouchy. A tím největším se zdá být tajemné Zvíře, obdivovaný i nenáviděný hrdina strhujících zápasů, které se v alternativním světě U pořádají. Belle a Zvíře se setkají. A virtuální prostor se stane místem zápasu o skutečné lidské duše. Režisér Mamoru Hosoda, jehož film Mirai, dívka z budoucnosti okouzlil porotu i diváky Anifilmu 2019, zpracovává téma klasické pohádky vybroušenou kombinací 2D a 3D animace a zasazuje je do aktuálního kontextu moderních technologií. Potenciál sociálních sítí přitom dokáže nahlédnout s vírou v sílu lidského ducha a s přesvědčením, že technologie mohou být prostředkem a nikoli pánem.
Porota: Lucija Mrzljak (Chorvatsko), Alexander Stein (Německo), Jan Saska (ČR)
Bylo jednou jedno moře…
(Bolo raz jedno more… / Once There Was a Sea…)
režie: Joanna Kożuch
Francie, Polsko, Slovensko, 2021, 16 min 23 s
Technika: 2D počítačem, malba na papír, písek, rotoskopie
Producent: BFILM, ANIMA-POL, plackartnyj, EC1 – Lodz, Telewizija Polska, Rozhlas a televízia Slovenska
Zdůvodnění poroty:
Film poskytuje těžko představitelnou perspektivu lidského života, z kterého zmizí něco tak samozřejmého jako moře. Režisérce se daří empaticky nahlédnout osudy zasažené vyschnutím Aralského jezera, stejně jako vzdorovat absurdní tendenci autorit vytěsnit tuto katastrofu z obecného povědomí.
Synopse filmu:
Tématem tohoto poutavého anidoku je osud a hledání zmizelého Aralského jezera, které v podstatě zaniklo vinou bezcitných lidských zásahů do tamní krajiny. Režisérka se opakovaně vydala zkoumat, kam a proč se jezero podělo. Podařilo se jí přitom zachytit příběhy několika místních obyvatel, jejichž život byl či stále je s jezerem úzce spjatý.
Konvice
(I’ll be your kettle)
režie: Tobias Rud
Dánsko, Kanada, 2021, 9 min 20 s
Technika: 2D počítačem
Producent: Tobias Rud
Zdůvodnění poroty:
Láska nás občas nutí dělat hlouposti. Tento film ukazuje naše často bezmezné oběti kladené na oltář našich vztahů dramatickým, avšak humorným způsobem, který projevuje porozumění na obě strany. To všechno bez jediného slova a s koherentním použitím kombinace stylistických a animačních technik. O filmu můžeme hovořit jako o mistrovském díle. Hluboce na nás zapůsobil a tak jsme se rozhodli mu udělit zvláštní uznání.
Synopse filmu:
To, že láska má mnoho podob, si na vlastní kůži vyzkouší hrdinka tohoto zábavného snímku o neobvyklé vztahové krizi. Ochota snést někomu modré z nebe bledne v porovnání s tím, jaké oběti na oltář lásky je připravena položit ona. A k čemu vlastně?
Porota: Lucija Mrzljak (Chorvatsko), Alexander Stein (Německo), Jan Saska (ČR)
Milý tati
(Love, Dad)
režie: Diana Cam Van Nguyen
Česká republika, Slovensko, 2021, 13 min
Technika: 2D počítačem, stop-motion, plošková animace, rotoskopie, reálné záběry
Producent: 13ka – Karolína Davidová, FAMU, nutprodukce
Zdůvodnění poroty:
Originální a laskavý film o snaze opravit rozbité rodinné vazby a o tom, jak je těžké usmířit se. Bere nás na osobní pouť skrze krásné a technicky působivé výtvarno.
Synopse filmu:
Osobitý anidok mladé česko-vietnamské režisérky, která výrazně bodovala už s předešlým filmem Spolu sami. Své pojetí animovaného dokumentu posouvá autorka v tomto případě ještě dál – vstupuje do osobní roviny, kde se pomocí kombinace více technik (včetně brilantně vyvedeného replacingu) snaží znovu navázat spojení se svým otcem a usmířit se s ním.
Hadohlavci
(Channidae)
režie: Pauline Morel
Belgie, 2021, 7 min
Technika: 2D počítačem, stop-motion
Producent: Atelier de Production de La Cambre, ASBL
Zdůvodnění poroty:
Film rafinovaným způsobem přejde nepozorovaně z hravé nálady k vážnému tématu. Děje se tak přitom v souladu s obsahem, kdy dětské hry potemní nechtěným odhalením. Filmu se daří na krátké ploše zasáhnout nečekanou silou.
Synopse filmu:
Tři kamarádi spolu rádi tráví čas v parku. Tentokrát Colin navrhne, že by si mohli zahrát na rodinu. Nasadí si masky, postaví dům a začnou hrát role otce, matky a syna. Hra se po nějakém čase začne nepříjemně zadrhávat spolu s tím, jak se Colin do své – dobře odkoukané – úlohy noří. Některé masky se sundávají jen stěží.
Nemorální
(L’immoral / The Immoral)
režie: Ekin Koca
Francie, 2021, 4 min 11 s
Technika: 2D počítačem
Producent: La Poudrière
Zdůvodnění poroty:
Během 4 minut nás tento film zvládne shodit z naší zdánlivě vyvýšené morální pozice. Popadne nás, pořádně s námi zatřese a usadí nás na svá místa. Používá k tomu mimo jiné grandiózní načasování a záludný humor. Zábavně směřuje k vyústění, které nás donutí přemýšlet o vlastní etické pozici.
Synopse filmu:
Poklidný oběd v restauraci se promění v nečekané drama. Jednoho z hostů stihne srdeční zástava, a zatímco se ostatní strávníci váhavě srocují kolem, vyvstává zcela jasně palčivá otázka jejich viny – opravdu mu nemohli nijak pomoci? Určitě ne. Ale co ten člověk vzadu, který se dál bezostyšně cpe flákotou s hranolky?!
Porota: Stas Santimov (Ukrajina), Tereza Stehlíková (ČR), Lars Rummel (Německo)
Imaginární krajiny
(Вигаданий пейзаж / Imaginary Landscapes)
režie: Mykyta Lyskov
Ukrajina, 2021, 4 min 36 s
Technika: kresba na papír
Producent: Mykyta Lyskov
Zdůvodnění poroty:
Tento film na nás zapůsobil z mnoha důvodů. Jízda vlakem skrz metamorfující krajiny, moře, pohoří a lesy nás pohltila. Cesta, na kterou se vydáváme, vede také dovnitř nás samých: podobně jako meditace v nás vyvolává hypnagogické obrazy vrstvených textur, tahů štětcem a polovymyšlených světů. Film je překrásně zhotovený, zdánlivě jednoduchý, avšak jak z jiného světa.
Synopse filmu:
Průlet imaginární krajinou působí na první pohled minimalisticky. Odbíhající vrstvy barev, linek, struktur a nuancí obrazu diváka ale postupně pohlcují. Díky zvukové stopě dojem ze semiabstraktního díla dále mohutní. Stojí za ním představitel nadějné nové generace ukrajinských tvůrců, jenž zazářil svým snímkem Vroucí láska (Deep Love).
Kůže na kůži
(Azaletik Azalera | Skin to Skin)
režie: Mel Arranz
Španělsko, 2021, 7 min 26 s
Technika: 2D počítačem, kresba na papír
Producent: Kalaka Lab
Zdůvodnění poroty:
Báječná oslava hmatatelnosti prostřednictvím média kreslené animace, které samo vyjadřuje hmatatelnou konverzaci s nepopsaným papírem. Nadchly nás tahy tužkou na papír, evokace dotyku skrz obraz a zvuk, z níž nás až příjemně zamrazilo - téměř až na hranici ASMR (autonomní senzorická meridiánová reakce). Líbil se nám erotický a intimní rozměr filmu využívající hmatový audiovizuální jazyk. Film podle nás také divákovi dává dostatek prostoru nadechnout se a zážitek procítit.
Synopse filmu:
Mezi liniemi a tvary se ruce navzájem dotýkají, zkoumají a proplétají a touží odstranit hranice, které je oddělují. Taktilní pocity z filmu umocňuje kreslená animace i perforovaná papírová vrstva coby rastr evokující detail pokožky.
Porota: Stas Santimov (Ukrajina), Tereza Stehlíková (ČR), Lars Rummel (Německo)
Gosheven: Until Exhaustion
režie: Magdalena Hejzlarová
Česká republika, 2021, 3 min 35 s
Technika: 2D počítačem, stop-motion
Producenti: Magdalena Hejzlarová
Zdůvodnění poroty:
V očích nás všech tento videoklip vynikal nad ostatními. Oslovilo nás jeho pomalejší tempo a jemné grafické kompozice připomínající architektonické výkresy. Byli jsme nadšeni z pomalu se proměňujících obrazů, které divákovi dávají šanci rozjímat. Z kompozice byla patrná péče a křehkost počítačově vytvořených obrazů byla neotřelá.
Synopse filmu:
Růst se zprvu zdá nekonečný, ale nakonec dosáhne svého vrcholu. Odpadneme a znovu a znovu mizíme ve hře, kterou s námi život hraje. Za tímto koloběhem se skrývá věčná nostalgie. Absolventka pražské UMPRUM, která našla zálibu ve vizuálních experimentech, vytvořila svůj nový klip v open-source programu Golly.
Mathieu Boogaerts: How Many
režie: Bianca Scali
Německo, 2021, 2 min 55 s
Technika: 2D počítačem, mix technik
Producent: Filmakademie Baden-Württemberg
Zdůvodnění poroty:
Líbila se nám jemnost, něžnost a křehkost tohoto videoklipu, který dokonale odráží melancholii písně. Hudba se s obrazy krásně doplňovala, aniž by jedno či druhé převládalo. Navzdory smutku byl celkový dojem z videoklipu uklidňující, starostlivý a nakonec pozitivní. Velmi na nás zapůsobily také překrásné odstíny modré z monochromatické palety filmu.
Synopse filmu:
Mladá francouzská autorka, absolventka německé Filmakademie Baden Württemberg, pojala svůj nový videoklip jako jemnou hru subtilní kresby na pozadí mnoha odstínů modré barvy. Podtrhla tím melancholii písně, která se zabývá smutkem a jeho prožíváním.
Porota: Tereza Stehlíková (ČR), Lars Rummel (Německo), Viktoria Cherniaha Filmako (Ukrajina)
Limbotopie
(Limbotopia)
Wen-Yee Hsieh
Tchaj-wan, 25 min, 2021
Zdůvodnění poroty:
Tento film jsme zvolili proto, že na nás zapůsobil svou silnou atmosférou a pomalým tempem, díky čemuž nás film zcela pohltil. Člověk je okamžitě vtažen do jakéhosi bdělého transu, v kterém však stále může koukat kolem sebe a nechat na sebe působit obří polorozpadlé městské scenérie. Nebo má nutkání projet se podivným vlakem duchů do dalšího nemísta. Hypnotické, mimozemské, ale koherentní dílo.
Synopse filmu:
V této surrealistické 360° jízdě proplouvá divák prostorem na hraně mezi vědomím a nevědomím, snem a realitou. Koláže světel v dáli se mísí s netradičními architektonickými výjevy, které dominují prostoru a nechávají imaginaci přetvořit prostor ve zcela nový svět. Psychedelický a přesto klidný ponor do lidské mysli.
Kusunda
(Kusunda)
Felix Gaedtke, Gayatri Parameswaran
Německo, Nepál, Švédsko, Švýcarsko, Tchaj-wan
23 min, 2021
Zdůvodnění poroty:
Velmi dojemný příběh o snaze zachování jazyka vymírající komunity. Imersivní realita umožňuje divákovi zaujmout místo přímo v rodinném obydlí a dokáže tak vyvolat silnou citovou odezvu. Nadchla nás interaktivita, která diváky vybízí vyslovovat určitá slova z mizejícího jazyka, což jim, byť jen na moment, dává rezonovat v různých částech světa. Silné poselství a úžasné využití VR technologie.
Synopse filmu:
V jedné horské nepálské komunitě žijí dva původní obyvatelé – Lil Bahadur a jeho vnučka Hima. Jejich rod pomalu vymírá a stejně tak jejich jazyk. V tomto interaktivním dokumentárním animovaném příběhu zaznamenává divák jednak jejich vzpomínky na život v komunitě, především se ale společně s nimi snaží zachránit jejich vymírající jazyk. A to pomocí svého hlasu.
Porota: Eva Nečasová (ČR), Claudia Molinari (Itálie), Céline Veltman (Nizozemsko)
Sable
Shedworks, Velká Británie, 2021
Zdůvodnění poroty:
Chtěli bychom pogratulovat tvůrcům hry Sable k jedinečnému výtvarnému zpracování, za nějž získává cenu festivalu. Sable má nezpochybnitelně ohromující vizuální styl, který přímo vybízí hráče, aby objevoval její překrásný svět. Zjistili jsme, že tematická a uchvacující atmosféra hry je pro každého hráče jedinečným zážitkem. Blahopřejeme k zaslouženému vítězství.
Synopse hry:
Proveďte hlavní hrdinku Sable přechodovým rituálem, který ji zavede do nekonečných pouští a fascinujících krajin posetých zbytky vesmírných lodí a prastarých divů. Nasedněte na létající motorku, zkoumejte svět písečných dun, zdolávejte monumentální ruiny a potkávejte další nomády, zatímco se budete snažit objasnit dávno zapomenutá tajemství a zjistit, kdo se doopravdy skrývá za maskou Sable. Ponořte se do nelineárního světa hry, který můžete prozkoumávat svou vlastní rychlostí za zvuků originálního soundtracku od Japanese Breakfast.
Papetura
Petums, 2021
Zdůvodnění poroty:
Rozhodli jsme udělit zvláštní uznání a pár slov báječné hře Papetura. Je to úžasný, ryzí a jedinečný umělecký počin. Dech beroucí proces tvorby hry je zářným příkladem herního designu, který může inspirovat budoucí vývojáře k tomu, aby k videohrám přistupovali originálně.
Synopse hry:
Papetura je atmosférická logická adventura využívající animaci papíru. Od maličkých broučků přes podivné tvory a příšery až po jedinečné lokace, vše je ručně vystřiženo a slepeno dohromady. V kombinaci s hudbou z dílny hudebníka Floexe tak vzniká tajemný papírový svět plný světla i tmy.
Labyrinth City: Pierre the Maze Detective
Darjeeling, 2021
Zdůvodnění poroty:
The Labyrinth City: Pierre the Maze Detective je zábavný a hravý zážitek prosycený různými událostmi. Odehrává se ve světě plném překvapivých interakcí, má skvěle odvyprávěný příběh plný referencí. Oceňujeme mistrné zpracování původní knihy, které podněcuje zvědavost, představivost a konverzaci u všech dětí a hráčů obecně.
Synopse hry:
Tato narativní adventura plná labyrintů je adaptací knižního bestselleru Pierre the Maze Detective: The Search for the Stolen Maze Stone. Zločinný Pan X uloupil bludištní kámen a proměnil Opera City v jeden velký labyrint. Pomozte Pierrovi a Carmen projít deset obrovských bludišť a zastavit Pana X. Prozkoumejte fantastický svět úžasných měst, osad v korunách stromů a strašidelných domů. Najděte cestu ven z každého bludiště, hledejte stopy a řešte bonusové rébusy!
Growbot
Wabisabi Play, 2021
Zdůvodnění poroty:
Hra Growbot je nádherná jemná lahůdka, jejíž vizuální styl je jako hřejivé objetí. Shodli jsme se na tom, že takto krásná hra si zasluhuje čestní uznání, protože ujišťuje všechny rodiče, že jejích ratolest tráví čas u krásné a nezapomenutelné hry.
Synopse hry:
Growbot je 2D point-and-click adventura zasazená do prostředí překrásné biopunkové vesmírné stanice. Hrajete za growbota jménem Nara, který právě prochází kapitánským výcvikem. Vaše domovská stanice ale začne zarůstat krystaly a je na vás, abyste ji zachránili. Hra se inspirovala klasickými adventurami, jako je Loom, ale i moderními adventurami, jako je Machinarium, a cílí na zkušené i nové hráče. Je vyvíjena v systémech Unity pro Windows, Linux i Mac.
Dívka ze země Venku
(The Girl from the Other Side)
režie: Yutaro Kubo, Satomi Maiya
Japonsko, 2022, 70 min
Technika: 2D počítačem, ultrafány, malba na sklo, písek
Producent: Twin Engine Inc.
Synopse filmu:
Bylo, nebylo, v předaleké zemi rozdělené na dvě říše… Vnějším světem se potulují teratomorfní bytosti, které uvrhnou kletbu na každého, koho se dotknou. Pro lidi je život bezpečný jen ve Vnitřním světě. Když však jednoho dne ztracená holčička Šiva potká démonického tvora z Vnějšího světa známého jako Učitel a začne s ním poklidně žít v lese, zdá se, že jejich pouto může překonat i jejich nesourodé povahy. Zde začíná příběh dvou vyděděnců, člověka a nelidského stvoření, kteří žijí v mlhavém šeru oddělujícím noc ode dne. Mystický film je temnou, velmi zvláštní pohádkou, která zanechává v divácích hluboký dojem. Ten ještě podtrhuje jemně prokreslená výtvarná stránka, která vyvažuje obsahovou ponurost. Postavy prožívají silné emoce, které vyjadřují s odpovídající expresivitou.
Studio WIT přichází s očekávaným celovečerním filmem, jemuž předcházel desetiminutový snímek z roku 2019. Jedná se o adaptaci stejnojmenné mangy od japonského umělce Nagabeho. Film byl z části financován z kampaně na Kickstarteru.