Rozhovor: Momoko Seto
22 | 06
Mám ráda umělecké výzvy
V porotě letošního Anifilmu zasedá režisérka podmanivých přírodních experimentálních filmů. Momoko pochází z Japonska, ale žije a tvoří ve Francii. Její přítomnost na letošním festivalu je navázaná na téma Planeta A. Však také jeden její film nese stejný název… A koho zajímá, jak své filmy inspirované skrytými divy přírody natáčí, může se v sobotu přijít podívat na její masterclass.
Vaše filmy mají jedinečný styl. Odkud čerpáte inspiraci?
Sleduji miniaturní přírodu. Pozoruji drobné lišejníky a představuji si, jak úžasné by bylo se mezi nimi procházet.
Co vás na přírodě fascinuje nejvíc?
To, co je mi nejblíže. Obyčejná krajina, každodenní prostředí.
Můžete nám popsat krok za krokem, jak postupujete při tvorbě svých filmů?
Nejdříve napíšu scénář s celým příběhem, vším, co se bude ve filmu dít, a koncem. Pak si vytvořím storyboard, ve kterém si přesně rozvrhnu úhly pohledu, pohyby kamery a střihy. Při natáčení si pak pro každý záběr nachystám různé aparatury (někdy používám i více kamer najednou). Pak přichází na řadu střih a compositing, které probíhají paralelně. To představuje velkou část veškeré práce, po které následuje nahrávání zvuků a ruchů s ruchařem, střih zvuku a mixáž.
Co máte na tvorbě filmů nejraději a proč? A která část tohoto procesu je pro vás nejobtížnější?
Nejraději mám samotné natáčení. Líbí se mi, že je to skutečně tvůrčí činnost a mám ráda umělecké výzvy, které s ní souvisí. Nejobtížnější pro mě asi je, když musím sepsat 100 různých verzí projektu pro sponzory.
Jste z Japonska, ale tvoříte ve Francii. Jaké jsou ve Francii podmínky pro animaci? Myslíte si, že byste stejné filmy mohla tvořit i ve své rodné zemi?
Ve Francii jsou podmínky pro animovanou tvorbu vynikající. Je tam spousta grantů a subvencí určených k podpoře umělecké tvorby. V Japonsku umělci žádnou takovou finanční podporu k dispozici nemají. A pokud, pak jen velmi vzácně. Takže ne, nemyslím, že bych takové filmy mohla dělat i v Japonsku.
Na čem nyní pracujete?
V současnosti pracuji na svém prvním celovečerním projektu, na kterém jsem strávila 5 let psaním scénáře ve spolupráci se scénáristou a 2 roky sháněním financí… Natáčet, doufám, začneme v říjnu 2021.