Porota: John Stevenson (Velká Británie), Sébastien Sperer (Francie), Veronika Bednářová (ČR)
Můj románek s manželstvím
(My Love Affair with Marriage)
režie: Signe Baumane
Lotyšsko, Spojené státy, Lucembursko, 2022, 108 min
Technika: 2D počítačem, kresba na papír, mix technik
Producenti: The Marriage Project Llc. (Signe Baumane, Sturgis Warner), Antevita Films (Raoul Nadalet), Studio Locomotive (Roberts Vinovskis)
Zdůvodnění poroty:
Tento umělecky a technicky příkladný snímek byl vybrán, neboť považujeme za důležité, že změní mnoho lidí a osvobodí mnoho duší.
Synopse filmu:
Dlouho očekávaný autorský celovečerní film nezávislé lotyšsko-americké autorky Signe Baumane vznikal celých sedm let a na jeho výrobu přispělo vedle kulturních a grantových institucí i bezmála 1 700 individuálních dárců. Premiéru měl v červnu 2022 v New Yorku a jen pár dní na to zabodoval na festivalu v Annecy, odkud si odvezl ocenění poroty pro celovečerní film. Zelmu už od útlého věku všechny písničky a pohádky přesvědčovaly, že pokud se bude chovat tak, jak to od dívky společnost očekává, láska vyřeší všechny její problémy. Ale čím je starší, tím divnější jí koncept lásky přijde: čím víc se jím snaží řídit, tím víc se její tělo vzpírá. Stosedmiminutový příběh vnitřní ženské rebelie je pozoruhodný v mnoha ohledech. Jednak proto, že ho téměř celý sama animovala Signe Baumane (pro film vzniklo na 40 000 kreseb a údajně bylo vykresleno 662 tužek), a také tím, že vznikal jako kombinace reálných dekorací a kreslené animace. Autorka svůj přístup vysvětlila slovy: „Při animaci ráda používám papír, protože tužka se stává mou prodlouženou rukou a impuls, který se ve mně zrodí, prochází srdcem do paže a do konečků prstů. Když kreslím, splynu s tužkou a jejími tahy, které tak vyjadřují, co cítím a kdo jsem. Žádný software nebo počítačový program mě nedokáže inspirovat tak jako tužka a papír.“
Myška a medvěd na cestách
(Ernest and Celestine: A Trip to Gibberitia / Ernest et Célestine: Le voyage en Charabie)
režie: Jean-Christophe Roger, Julien Chheng
Francie, 2022, 81 min
Technika: 2D počítačem
Producenti: Mélusine Productions (Stephan Roelants), Folivari (Didier Brunner, Damien Brunner)
Zdůvodnění poroty:
Je to krásně zpracovaný, vizuálně rozkošný, okouzlující film, hluboce dojemný i aktuální. Jeho zpracování není didaktické, ale hovoří o důležitosti boje za svobodu projevu a proti restriktivním totalitním režimům. Obsahuje však také témata osobní zodpovědnosti, důležitosti řešení rodinných problémů a péče o láskyplný vztah. Tento vztah považujeme za obzvláště dojemný a upřímný: trvalé pouto mezi oběma hlavními postavami, které je zároveň rodičovské, zůstává cenné a jedinečné.
Synopse filmu:
Volné pokračování skvělého, výtvarně podmanivého celovečerního filmu O myšce a medvědovi (2012). Tentokrát se režie ujali Julien Chheng a Jean-Christophe Roger. Nové režijní duo vysílá oblíbené hrdiny – upovídanou myšku Celestinu a zádumčivého, muzikálního medvěda Ernesta – z jejich domova v poklidném městečku do zvláštní a vzdálené země. Napínavé dobrodružství se točí kolem Ernestových rozbitých houslí, které by mu Celestina ráda nechala opravit. To je však možné jen v Ernestově rodné zemi Breptánii, která se rozkládá ve vysokých horách, je plná lanovek, úzkých uliček a romantických zákoutí. Po příjezdu ale medvěd s myškou zjišťují, že něco není v pořádku. Podle zákona je zde totiž možné zpívat či hrát na hudební nástroje pouze jediný schválený tón a na dodržování tohoto nařízení dokonce dohlíží speciální policie, likvidující mimo jiné i zpívající ptactvo! Ale Ernest a Celestina se tímto nesmyslem rozhodně nemíní řídit, zejména když se potkají s hrdinnými členy hudebního odboje. Společně se pokusí tuto nespravedlnost napravit, aby se do medvědí země vrátila nejen hudba, ale i radost, kterou dokáže v každém probudit. Ernest při té příležitosti navíc najde cestu ke svému otci, s nímž byl celá léta v konfliktu.
Porota: Kim Keukeleire (Belgie), Marta Pajek (Polsko), David Súkup (ČR)
Obchodníci s ledem
(Ice Merchants)
režie: João Gonzalez
Portugalsko, Francie, Velká Británie, 2022, 14 min 33 s
Technika: 2D počítačem
Producent: COLA Animation, Royal College of Art, Wildstream
Zdůvodnění poroty:
Příběh dojemného a důvěrného vztahu mezi otcem a jeho potomkem, kteří se společně musí vypořádat se ztrátou a postavit hrozbě. Příběh je podán jednoduše a něžně, ale působí na naše základní instinkty.
Synopse filmu:
Lehce mrazivý a přitom silný příběh zobrazuje nejen odvěkou sílu rodinného pouta, ale i aktuální problém globálního oteplování. V závratné nadmořské výšce rozehrávají tvůrci existenční drama, a to za využití podmanivého výtvarného zpracování i působivé animace. Ačkoliv otec a syn přicházejí o zdroj svých příjmů, jejich pád nakonec není tak tvrdý, jak by se mohlo zdát.
Psobyt
(Dog-Apartment)
režie: Priit Tender
Estonsko, 2022, 14 min 7 s
Technika: loutka
Producent: Nukufilm
Zdůvodnění poroty:
Autor tohoto filmu nás přenáší do surreálního a absurdního světa, který sice nenabízí odpovědi ani cestu ven, nějakým záhadným způsobem v nás však zanechává jiskřičku naděje.
Synopse filmu:
Tento absurditou nešetřící film o životě jednoho obyčejného člověka žijícího v neobyčejném domě v sobě poutavě mísí surreálně snové motivy na hranici noční můry s úzkostí a bezvýchodností, která jako by odrážela atmosféru východoevropských periferií, kde rutina znamená určitou jistotu i hrozbu zároveň. Náladu filmu skvěle podtrhuje technika loutkové animace.
Porota: Kim Keukeleire (Belgie), Marta Pajek (Polsko), David Súkup (ČR)
Dům ztracené naděje
(상실의 집 / The House of Loss)
režie: Jinkyu Jeon
Jižní Korea, Japonsko, 2022, 9 min 47 s
Technika: 2D počítačem
Producent: Tokyo University of the Arts
Zdůvodnění poroty:
Tento překrásně animovaný film vnímavě zpracovává těžké téma se soucitem a pochopením pro traumata staré generace.
Synopse filmu:
Postarším obyvatelům pečovatelského domova oholí hlavy. Hlavní hrdina filmu, zaměstnanec domova, klienty vidí, ale nedokáže porozumět výrazu jejich tváří. Zničehonic je ale začne pozorně sledovat. Působivý absolventský film z Tokijské univerzity múzických umění zanechává lehce mrazivý pocit.
Nasáklé krví
(泡 / Soaked In)
režie: Shiyu Tang
Čína, 2022, 4 min 15 s
Technika: stop-motion, kresba na papír, písek
Producent: East China Normal University
Zdůvodnění poroty:
V tomto hypnotickém filmu režisérka vrhá světlo na temné a bolestivé období čínských dějin a vypráví příběh citlivě a zároveň silně.
Synopse filmu:
Mladá autorka zpracovala experimentálním způsobem jedno z aktuálních a temných témat současné čínské společnosti. Za použití obtížné animace písku zobrazuje fenomén společensky i státem vynucených interrupcí a také problematiku genderově nevyvážené Číny coby jejich důsledku.
Porota: Mika Johnson (USA), Mirai Mizue (Japonsko), Sarina Nihei (Japonsko)
Jeskyně útržků
(Yin Mu / Sliver Cave)
režie: Caibei Cai
Čína, 2022, 14 min 24 s
Technika: mix technik
Producent: Dongyu Culture Media
Zdůvodnění poroty:
Překvapilo nás, že i když nevidíme nic specifického, vyvolává v nás tento film celou řadu obrazů najednou. Film využívá neotřelý styl a kombinace hudby a animace vytváří mysteriózní atmosféru.
Synopse filmu:
Tmu v jeskyni narušuje plápolající oheň. Zleva doprava, shora dolů. To samé se děje i na plátně. Ocitáme se v nekonečném tunelu znázorňujícím domestikaci a touhy. Laureátka Anifilmu 2019 se vrací s technicky pozoruhodným a originálním snímkem.
Porota: Mika Johnson (USA), Mirai Mizue (Japonsko), Sarina Nihei (Japonsko)
Lenka Dusilová: Białe konie
režie: Miloslav Frič
Česká republika, 2022, 6 min 55 s
Technika: 3D počítačem
Producenti: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Zdůvodnění poroty:
Atmosféra tohoto videoklipu diváky vtáhne do nekonečné prázdnoty vesmíru, který vzniká a zaniká zároveň. Tento kombinovaný hudební a vizuální zážitek nás okamžitě pohltil.
Synopse filmu:
Klip k úvodní písni posledního alba Lenky Dusilové s názvem Řeka. Posluchač v Řece putuje časem, prostorem, krevním řečištěm, strukturou, vlastní historií. Řeka očišťuje od nánosu balastu, čeří dno, aby vše mohlo znovu klesnout a člověk viděl věci v nových souvislostech. Voda se stává činitelem všech procesů. Otevírá, očišťuje, až nakonec vše rozpustí.
Porota: Mika Johnson (USA), Mirai Mizue (Japonsko), Sarina Nihei (Japonsko)
Z hlavního náměstí
(From the Main Square)
Pedro Harres, Andre Correa
Německo, 19 min, 2022
Zdůvodnění poroty:
V soutěži VR filmů jsme ocenili nenápadný, avšak silný film, který se vyjadřuje k současnému světu, v němž nás všechny obklopuje ztráta. Zapůsobila na nás kvalita animace a zvuku a jedinečná interaktivita tohoto filmu.
Synopse filmu:
Na začátku hoří ohníček, kolem nějž sedí pár lidí. Stačí se ale rozhlédnout a prostor se začne měnit ve fiktivní náměstí. Je to bující křižovatka na průniku příběhů, budov, nadějí a svárů. Radostná setkání střídají různé třídní konflikty a děj událostí se nezadržitelně valí. Interaktivní VR projekt se satirickým i politickým podtextem láká diváky k pozorování vzestupu i pádu rozdělené lidské společnosti.
Walzer
Frieda Gustavs, Leo Erken
Nizozemsko, 10 min, 2022
Zdůvodnění poroty:
Rozhodli jsme se udělit zvláštní uznání filmu, který nás bere na nelineární výlet po stopách první vlny feminismu v kouzelném světě plném objevů.
Synopse filmu:
Walzer je intuitivní zážitek ve virtuální realitě spojující několik příběhů o právech žen během první vlny feminismu na přelomu 19. a 20. století. Při cestování virtuální fotografickou krajinou je vaším průvodcem sám Walzer, tedy valčík. Nelineární imaginativní projekt staví více na pocitu než na konkrétním narativu a byl vytvořen na základě tisíců neznámých osobních fotografií nalezených na bleších trzích, internetových tržištích a v soukromých sbírkách.
Porota: Jakub Špiřík (ČR), Zuzana Slavíková (ČR), Gregorios Kythreotis (Velká Británie)
Pentiment
Obsidian Entertainment, USA, 2022
Zdůvodnění poroty:
Za šetrné, autentické a kreativní zpracování předloh a pramenů, a také za brilantní a originální práci s typografií.
Synopse hry:
Tato narativní adventura se odehrává v 16. století v Horním Bavorsku. Sleduje tovaryše Andrease Malera, který pracuje v dávno zaniklém skriptoriu kláštera v Kiersau. Zatímco dokončuje své mistrovské dílo, zaplete se do série vražd. Aby hráči odhalili pravdu, musejí vyslechnout rolníky, zloděje, řemeslníky, mnichy, jeptišky, šlechtu a dokonce i svaté.
Lost in Play
Happy Juice Games, Izrael, 2022
Zdůvodnění poroty:
Za úžasnou hravost nejen v herním designu, ale v celkovém vizuálním stylu včetně animací, a také za přirozenou přístupnost pro širokou škálu hráčů.
Synopse hry:
Vydejte se na pohodové dobrodružství, v němž bratr a sestra prozkoumávají snové krajinky a přátelí se s kouzelnými bytostmi. Aby se dostali ze světa fantazie, kde se ztratili, musejí Toto a Gal držet spolu a vyřešit různé logické rébusy. Při hraní této logické adventury si budete připadat, jako byste se octli v animovaném filmu.
Čtyři duše kojota
(Kojot négy lelke / Four Souls of Coyote)
režie: Áron Gauder
Maďarsko, 2023, 103 min
Technika: 2D počítačem, 3D počítačem
Producent: Cinemon Entertainment Kft. (Réka Temple)
Synopse filmu:
Staveniště kdesi v severoamerických pláních, nad kterými se vypíná nápadný vrch. Posvátné místo, kde se shromáždili zástupci mladé generace původních obyvatel, aby vystoupili proti bezohlednému přístupu ke krajině svých předků, jíž má procházet ropovod. Maďarský režisér Áron Gauder, jehož oceňovaný, nekompromisní a svérázný film Distrikt! měli diváci možnost vidět i v české distribuci, se tentokrát obrací ke starým severoamerickým mýtům o stvoření světa a připomíná nám místo, které člověk zaujímá mezi ostatními tvory. V přístupně stylizovaném a skvěle animovaném příběhu Kojota, který jako jediný nebyl stvořen, ale zrodil se ze snu, se noříme hluboko k podstatě člověka i světa, který obýváme. Snímek je zdařilým mytickým vyprávěním, jehož rytmus a poselství si dokáže podmanit široké spektrum diváků a který přináší naději v době, kdy globální společností otřásá environmentální krize. Za tónů autentických písní původních obyvatel Severní Ameriky ukazuje, že moudrost jejich předků je dnes více než aktuální. Áron Gauder k tomu dodává: „Starodávné mýty překvapivě znázorňují souvislosti velmi podobně jako moderní věda a představují jedinou alternativu ke kapitalistické společnosti.“